Hejsan! Har själv samma problem, är inte lika långt gången som du (13+3) men varit supergasig hela vägen så att säga. Vissa dagar går jag runt och rapar riktigt högt, inte med flit dock ;) Brukar inte ens kunna rapa!
Eftersom att jag själv fortfarande är gasig och i kombo av förstoppad så kanske inte jag är rätt person att tipsa om grejer, men har själv fått tips som jag varit dålig på att testa.
Det är viktigt att röra på sig, knäböj ska bland annat vara effektivt för att släppa fram gaser om dom "sitter fast". Du kan också ligga på rygg och hålla om dina knän.
Sen är det maten, även om du varit gravid förut så kanske du den här gången är mer känslig för viss mat. För mycket stark mat kan vara gasbildande och om du får för mycket fibrer (motsägelsefullt när fibrer ska vara bra mot förstoppning, vad ska man äta då liksom??). Kanske du kan skriva ner vad du äter varje dag och se om du hittar något mönster?
Sen så arbetar ju tarmarna långsammare också, kanske äter du för mycket eller för snabbt?
Hoppas att det blir bättre för dig! Verkligen inte roligt med gaser, det kan göra fruktansvärt ont.