• emmwr

Mattebok för 6-åring som ligger lite före

Hej!
    Jag har en dotter som är 6,5år och som precis har börjat förskoleklass.
    Hemma räknar vi enklare addition och subtraktion som hon fårstår bra. Jag bläddrade igenom skolans mattebok och såg att inte ens i slutet har dom sådana typer av uppgifter.

Hon verkar inte "lida" av att skolans uppgifter är för lätta och hon verkar inte bli uttråkad där så att be lärarna ge henne extrauppgifter eller svårare mattebok är nog (ännu) inte aktuellt. Jag tycker ändå att hon bör stimuleras i matte ftersom hon är intresserad men det kan vi än sålänge lösa hemma.

Är det någon som har något bra tips på en mattebok för ettan eller tvåan som jag kan köpa till henne att ha hemma? Tänkte köpa en bok i julklapp :)

• Svar på tråden Mattebok för 6-åring som ligger lite före
  • syntharen

Jag följer tråden med intresse då min snart 6,5 åriga son också gillar matte och är lite före i mattekunskap. Dock har inte min sons föreskoleklass någon mattebok som dom jobbar med, utan det verkar mest vara stenciler.

• mammalovis

På vilket sätt är din dotter före?

Att barn i förskoleklass är intresserade av enkla plus- och minustal är ju inget anmärkningsvärt. Min dotter gillar att räkna addition under 10, samt lära sig 100+något. Hon är inget mattegeni för det, bara nyfiken.

Ev böcker i förskoleklass syftar ju just till att ge baskunskaper. Matematiken är väldigt omfattande, du har både taluppfattning, geometri, algebra och problemlösning. Det mesta handlar om praktiskt arbete som att t ex sortera på olika vis. Du kan låta henne dela upp tal. Kan hon talkamraterna till talen 2-10? Låt henne pyssla med praktisk mätning genom att jämföra vikter, volymer, längd, lära sig olika geometriska former, göra mönster, lösa problem mm. Kan hon ett 10-tal lägesord? Låt henne vara med och kolla priser i affären.

Hur långt kan hon ramsräkna framåt och bakåt? Kan hon börja på vilket tal som helst inom sitt område och räkna framåt och bakåt?

För att nå framgång i matematik i skolan är det en fördel om barnet kan räkna till 100 innan ettan börjar, lärde jag mig av vår specialpedagog för några veckor sedan. 

• emmwr

Tack för jättebra synpunkter och tips.

Jag provade om hon kunde ramsräkna upp och ner och börja varsomhelst och det var inga problem.

Hade aldrig hört talas om "talkamrater", men provade nu på morgonen och hon gick igenom alla fram till 8 innan hon tröttnade.

Jag tror inte att hon har jättemycket lättare för sig än andra, det är mest så att jag vill underhålla intresset och jag tror att det i längden blir svårt att göra det i skolan, iaf i år.

Angående problemlösning och liknande så tryter fantasin rätt snabbt (ännu svårare att hitta på lagom svåra problem till min 4-åring)... Jag ska jobba mer med det :)

Till syntharen kan jag tipsa om en jättebra app som heter King of math. På lite högre nivåer där krävs att man kan läsa lite grann för instruktioner, men det kanske din son kan?

• mammalovis
    emmwr skrev 2016-12-09 08:27:41 följande:
    Tack för jättebra synpunkter och tips.
    Jag provade om hon kunde ramsräkna upp och ner och börja varsomhelst och det var inga problem.

Hade aldrig hört talas om "talkamrater", men provade nu på morgonen och hon gick igenom alla fram till 8 innan hon tröttnade.

Jag tror inte att hon har jättemycket lättare för sig än andra, det är mest så att jag vill underhålla intresset och jag tror att det i längden blir svårt att göra det i skolan, iaf i år.

Angående problemlösning och liknande så tryter fantasin rätt snabbt (ännu svårare att hitta på lagom svåra problem till min 4-åring)... Jag ska jobba mer med det :)

Till syntharen kan jag tipsa om en jättebra app som heter King of math. På lite högre nivåer där krävs att man kan läsa lite grann för instruktioner, men det kanske din son kan?
    Men det är ju skolans uppgift att utmana även henne. Jag gissar på att det finns nya begrepp även för henne, då räknandet som sagt bara är en liten del. Sedan är ju inte förskoleklassen skola utan mycket lek. Kolla igenom olika pysselböcker, där finns det ju enkla "matteböcker" för barn 5-7 år. Sedan om det passar din dotter vet du ju bäst själv.
Svar på tråden Mattebok för 6-åring som ligger lite före