Mat-ekonomi i skolan
Skolan har kört med Bregott i små askar och pålägg i stora tuber, som är det dyraste man kan köpa. Liknande bordsfett är billigare som kopior.
Hygieniskt, praktiskt, får de bra priser eller slösar?
Skolan har kört med Bregott i små askar och pålägg i stora tuber, som är det dyraste man kan köpa. Liknande bordsfett är billigare som kopior.
Hygieniskt, praktiskt, får de bra priser eller slösar?
De har säkert avtal med vissa företag och är bundna till deras produkter. Så är det med läromedel, inventarier etc också.
Är det en kommunal skola styrs de av lagen om offentlig upphandling och köper den mat som har bäst pris. Det gäller däremot totalsumman för hela matleveransen, att smören är i småpaket är troligen av hygienskäl eller bekvämlighetsskäl.
Men pålägg i tub är dyrast av allt.
Jag trodde de skulle snåla och inte vara värre än vi är själva.
Vi köper samma fett men billigare och tuber är dubbelt så dyra som askar.
Men är möjligen mindre grisig.
Jag hämtar ofta i matsalen när det är Mellis och kollar lite, fick även provsmaka pankis en gång.
Jag trodde de skulle snåla och inte vara värre än vi är själva.
Vi köper samma fett men billigare och tuber är dubbelt så dyra som askar.
Men är möjligen mindre grisig.
Jag hämtar ofta i matsalen när det är Mellis och kollar lite, fick även provsmaka pankis en gång.
Det är politik. Ibland är det nån som känner nån som har ett företag som får kommunen som kund. Där jag jobbar har vi t.ex. avtal med Kinnarps, men inte IKEA. Det blir dyra gardiner, det!
Nej, lagen om offentlig upphandling gäller. Kommunen måste köpa till bästa pris. Sen kan det mycket väl vara så att Ikea inte bryr sig om att lägga anbud.
Om kommunen ska köpa till bästa pris ligger det väl i kommunens intresse att själva hitta leverantörer och inte bara handla med dem som själva hör av sig?
Absolut. Lagen är väldigt stelbent på det här området. Ofta gör man ju inte så specifika upphandlingar som "färgglada gardiner som passar på en förskola" utan det är stora ramavtal typ "kontorsmöbler". Då kanske Kinnarp ger ett superbra erbjudande på bord och kontorsstolar som kommunen köper supermånga av, men ett hutlöst pris på gardiner, och vinner ändå upphandlingen eftersom kommunen inte behöver så många gardiner.
Tja. För att ge mitt jobb som exempel så räckte gardin-pengarna till personalrummet (åtta avdelningar blev utan) och möblerna går sönder när man flyttar på dem. Med hörnsofforna för 30000 styck är ju stabila i alla fall.
Spontant låter det som en helt extremt inkompetent upphandlingsavdelning, för så där ska det ju inte vara. Jag tycker att du ska dra iväg ett mail till kommunens revisorer och beskriva läget.