• Emmalis

Gjorde bort mig på Matte nationella prov igår

Hej

är oroligt om detta kallas för fusk för vi gjorde nationella prov på matte 2b igår och var så nervös inför detta. Då gjorde jag bort mig inför provet för jag använde miniräknare där det stod på pappret att man inte ska göra det.

Och det var tjock med pappret med många sidor och i visa kapitel ska man använda miniräknare och jag tänkte faktist inte på det och använde det hela tiden. Vad ska jag göra:/ blir jag utestängd av kursen när den är snart slut.?

• Svar på tråden Gjorde bort mig på Matte nationella prov igår
  • Anonym (Plupp)

Hade dom gjort nått så hade dom gjort det direkt när dom såg att du satt med miniräknaren. Har du förklarat ditt tankesätt om hur du fick fram svaren på det ställen det behövdes så kommer ju inget se fel ut. Dom kan ju omöjligt i efterhand veta att du använt miniräknare så jag skulle tro att du kom undan med det.

• Anonym (Ty)

Undrar en sak till

om man inte klarar nationella provet och har godkänd på alla del prov, får man få IG i slutbetyg, eller hur funkar det?

• Ms H

Det är ett helt provpass (ett häfte) för man inte får använda miniräknare, på de flesta av dessa frågor ska endast svar anges (om inget ändrats just den här terminen som jag inte hört nått om). Dessa endastsvar-uppgifter säger inte mycket om elevens kunskap om den har miniräknare tillgänglig, så om du råkat använda räknare kan din kunskap inte bedömas på detta prov. Jag tycker att du ska prata med din lärare och berätta om ditt misstag och be lärare om att få visa upp dina kunskaper på nytt om det behövs för betygsättningen.

• Anonym (Ty)

Den biten har löst men jag undrar,

om man inte klarar nationella provet och har godkänd på alla del prov i e nivå, får man få IG i slutbetyg, eller hur funkar det med nationella?

• Anonym (B)
    Anonym (Ty) skrev 2016-12-16 13:45:01 följande:

om man inte klarar nationella provet och har godkänd på alla del prov i e nivå, får man få IG i slutbetyg, eller hur funkar det med nationella?

Vad du får på nationella prov är inte lika med vad du får i betyg. Det viktigaste är hur man presterar i kursen vanligtvis, nationella proven är allra mest till för att få en koll för att se om utbildningen i Sveriges skolor är jämlika. Att se att vissa lärare inte sätter för höga eller för låga betyg fastän deras elever gör helt annorlunda ifrån sig på nationella, eller för att se om vissa skolor inte klarar av  att ge eleverna den utbildning de behöver för att uppnå målen. Det är mer i syfte för ett större sammanhang. 

För elever så kan man kanske använda nationella provet att argumentera för att man ska få ett högre betyg. T.ex. någon som ligger lite över ett betyg men inte tillräckligt för nästa högre betyg, om den presterar bra på nationella provet så kan den kanske få sitt betyg uppskjutet. Men det är sällan (om någonsin) man använder det åt andra hållet. Tror inte du har något att oroa dig för, om du har godkänt i kursen i övrigt så får du nog det oavsett hur nationella provet gick.  
  • Anonym (Oroa dig inte.)

Nej, har du klarat alla delproven så spelar det ingen roll om du får ig på nationella. Men att göra nationella kan höja ens betyg om du får bättre resultat än vad du brukar få på vanliga proven. :) så oroa dig inte! Lycka till.
  • Anonym (B)

Ska också bara säga det att sen beror det lite på vilken klass du går i. Går du i mellanstadiet eller högstadiet så blir det kanske viktigare för lärarna att se till att du fångas upp och får mer stöd ifall du inte klarar nationella proven, eftersom du har en del år framför dig fortfarande av matte. Men om du t.ex. läser matte i gymnasiet och inte ska läsa så mycket mer matte eller inte mer matte alls, då blir det inte lika viktigt vad du fick på nationella. 

Men fortfarande, det borde inte påverka ditt betyg speciellt.
  • Anonym (q)

lärarna brukar inte tillåta att man har miniräknaren framme på de delar där den inte ska användas. Låter konstigt om ni hade dem på bänken hela tiden?

• Anonym (Ty)

Läser matte 2b i komvux och är osäker om jag kommer inte få godkänd betyg om man inte klara nationella provet.

• Ms H
    Anonym (Ty) skrev 2016-12-16 15:25:02 följande:

Läser matte 2b i komvux och är osäker om jag kommer inte få godkänd betyg om man inte klara nationella provet.

Betyg sätts utifrån vilka kunskapskrav du nått på vilken nivå. Det går alltså inte att uttala sig om ifall du får F eller inte utifrån den lilla information du gett här.
  • Anonym (Ty)

Jag har klarat alla delprov och har gjort uppgifter som måste göras och då är min fråga är det endå kört att man får IG i kursen om man inte klarar NP

• Anonym (Va)
    Anonym (Ty) skrev 2016-12-12 19:52:04 följande:

Undrar en sak till

om man inte klarar nationella provet och har godkänd på alla del prov, får man få IG i slutbetyg, eller hur funkar det?

IG finns inte på betygskalan!
  • Ms H
    Anonym (Ty) skrev 2016-12-16 18:21:15 följande:

Jag har klarat alla delprov och har gjort uppgifter som måste göras och då är min fråga är det endå kört att man får IG i kursen om man inte klarar NP

Det handlar fortfarande om huruvida du uppfyllt samtliga kunskapskrav på E-nivån eller inte. Kort sammanfattat behöver du kunskaper inom samtliga sju förmågorna, om du har det kommer du att få ett godkänt betyg. Betyg baseras på dina kunskaper vid kursen slut.
Svar på tråden Gjorde bort mig på Matte nationella prov igår