• attali

HJÄLP! 3-åring omöjlig att natta

Hej!

Vi har en pojke som blir 3 i början på mars. I september föddes hans lillasyster, med en sjukdom som vi inte visste om, som har gjort att vi har spenderat en del tid på sjukhus, både hemsjukhuset och sjukhus långt bort. Han har både varit med och även sovit hos mor- och farföräldrar under denna tid. Vi har också sovit hemma som vanligt såklart under denna tid. För 2 veckor sedan slutade han med napp, något som gick väldigt smidigt. MEN han går inte att natta! Under dessa två veckor har vi varit borta långt hemifrån sammanlagt 5 nätter, och han har varit med. Detta gör ju såklart att det är dåligt med rutiner. Men det går inte att få honom att varva ner sedan han slutade med napp. Han är extremt speedad och sparkar omkring sig och hoppar i sängen och skrattar och skriker och är allmänt högljudd. Vi har försökt med allt vi kan komma på. Läsa böcker, berätta egna historier, ljudbok, radio, olika sovrum, somna ensam, somna med en av oss, hela familjen nattar (något han jämt ber om, att alla ska natta honom), dricka välling i sängen osv. INGET funkar. Vi börjar vid 7 då han själv säger att han är trött, och håller på till 22-23 då vi själva lägger oss och somnar typ före han. Då somnar han när vi sover. Snälla finns det någon med råd? Vi blir helt knäckta då det redan är jobbiga omständigheter och vi får noll egentid och noll gjort hemma då hela kvällarna kretsar kring detta...

• Svar på tråden HJÄLP! 3-åring omöjlig att natta
  • En glad tjej

Kan han inte somna i soffan med er? Mina barn har alltid haft ett behov av att somna nära oss (fungerade inte att natta dem i deras sängar) och somnade i stort sett alltid i soffan med oss när de var små. Sedan bar vi in dem i deras sängar när de somnat.

• attali
    Alexi skrev 2016-12-05 21:47:44 följande:

Sover han på dagen?

Nej, det har han inte gjort senaste halvåret.. Och han vaknar vid 7 ungefär
  • attali
    En glad tjej skrev 2016-12-05 22:00:14 följande:

Kan han inte somna i soffan med er? Mina barn har alltid haft ett behov av att somna nära oss (fungerade inte att natta dem i deras sängar) och somnade i stort sett alltid i soffan med oss när de var små. Sedan bar vi in dem i deras sängar när de somnat.

Såg ni på tv och så då eller?:) hur gammal var dom när ni slutade med det?
  • Carambolan

Går han på förskola eller finns det något annat skäl för honom att behöva gå upp tidigt på morgnarna? Om inte så hade jag nog bara gjort det lätt för mig och låtit honom somna vid 22-23 om det funkar för honom att lägga sig tillsammans med resten av familjen. Skapa inte en konflikt kring läggningen när ni ändå har det tufft med rutinerna just nu. Sen kan ni gradvis tidigarelägga läggningen när ni märker att stissigheten börjat gå över, sådana perioder brukar inte hålla i sig så länge :) Förstår att det är skittufft med lite egentid, men det här kanske ger er lite mer sinnesro än att ägna tre timmar åt att försöka få honom att sova.

• Anonym (Nnn)

Slutade han med napp på eget initiativ? Om inte, så var det kanske inte bästa läget att sluta med en så trygg och invand sak. Precis fått syskon, mamma och pappa borta ganska ofta på ett oförutsägbart sätt etc etc. Inte så konstigt att det blir bakslag på ett eller annat vis. Personligen skulle jag låta honom få tillbaka nappen och sluta med den någon annan gång när allt runtomkring inte är så turbulent för honom. Och det här säger jag med full förståelse för hur hemskt det är med sådana nattningar ni beskriver,vi hade det precis så med vår då 2-åring.

• attali
    Carambolan skrev 2016-12-06 02:44:01 följande:

Går han på förskola eller finns det något annat skäl för honom att behöva gå upp tidigt på morgnarna? Om inte så hade jag nog bara gjort det lätt för mig och låtit honom somna vid 22-23 om det funkar för honom att lägga sig tillsammans med resten av familjen. Skapa inte en konflikt kring läggningen när ni ändå har det tufft med rutinerna just nu. Sen kan ni gradvis tidigarelägga läggningen när ni märker att stissigheten börjat gå över, sådana perioder brukar inte hålla i sig så länge :) Förstår att det är skittufft med lite egentid, men det här kanske ger er lite mer sinnesro än att ägna tre timmar åt att försöka få honom att sova.

Han går på förskolan tre dagar i veckan, då måste han kliva upp halv 8 för att vi ska hinna, men han vaknar av sig själv mellan 6-7 oavsett nästan jämt. Ja jag tror vi ska hålla honom uppe längre. Det är bara att han själv ber om att få lägga sig vid 7, det är då när vi kommer upp han blir så speedad, han är inte det innan. Ja vi får väl bara acceptera att det är en sån period man blir ju bara så frustrerad :)
  • attali
    Anonym (Nnn) skrev 2016-12-06 04:25:35 följande:

Slutade han med napp på eget initiativ? Om inte, så var det kanske inte bästa läget att sluta med en så trygg och invand sak. Precis fått syskon, mamma och pappa borta ganska ofta på ett oförutsägbart sätt etc etc. Inte så konstigt att det blir bakslag på ett eller annat vis. Personligen skulle jag låta honom få tillbaka nappen och sluta med den någon annan gång när allt runtomkring inte är så turbulent för honom. Och det här säger jag med full förståelse för hur hemskt det är med sådana nattningar ni beskriver,vi hade det precis så med vår då 2-åring.

Ja det var väl mest på eget initiativ. Vi har pratat om att han skulle sluta när han fyllde 3 i flera månader (i mars alltså). Så stötte vi på en bok där en flicka slutade med napp och fick en sak, och då ville han också sluta för att få en sak så då tänkte vi att då e de lika bra å passa på. Men annars hade vi aldrig tänkt tanken att sluta nu när det är som det är...
  • calabalic

Usch vad jobbigt det låter med detta utöver systers sjukdom. Var han lätt att natta tidigare? Vi har en ettåring som är väldigt svår att natta men han har alltid varit det (och besvärlig på nätterna). En kompis till mig sa att det enda som funkar för dem är att låssas sova bredvid barnet tills det somnar. Andas tungt, blunda, ligga stilla - oavsett vad barnet gör. Tänkte att det kanske kan funka för er om han brukar somna när ni somnat som du skrev?

• iMitera

Vi hade också en väldigt svår nattningsperiod vid den åldern. Det gick över. Jag tror på att låtsas sova helt som föregående sa. Låtsas inte bry er om han hoppar upp och har sig, ha ett halvt öga öppet i smyg bara för att kolla lite. Natta alla tillsammans.

Ett tips är att ha en Spotify-lista med lugn avslappningsmusik för barn som ni spelar varje gång det är läggdags, den kan man ju spela varsomhelst man befinner sig.

Svar på tråden HJÄLP! 3-åring omöjlig att natta