• Anonym (Linnea)

Hon vill inte veta av vårt kärleksbarn..

Han lämnade sin exfru för ett år sedan och flyttade direkt in till mig. Då var jag redan gravid och det var en grund bl a att processen gick snabbare.

Jag har känt mig så illa under hela graviditeten då min sambo redan gått igenom allt. Redan fått tre barn, redan bott med en kvinna och friat och haft stort bröllop. I tillägg så märkte jag att svärföräldrarna inte var intresserade av min graviditet och vår älskling son, utan fokuserade mest på de tidigare barnen. Allt tärde på vår relation, speciellt efter födelsen när han i princip öppet favoriserade sina tidigare barn att jag hotade med att separera. Mest var det i den stunden, och inget jag menade. Men nu i helgen fick jag reda på att han ska flytta tillbaka till sin exfru. Vet inte om jag helt ärligt är mest äcklad på mig eller min sambo. Hon har tydligen bestämt att han inte får ha någon kontakt med vårt barn om de ska bo ihop, vilket han har gått med på?! Så jag undrar om jag förutom på underhåll kan kräva att han håller kontakt med barnet? Vår son förtjänar ändå sin pappa, trots vad som än händer i vår relation. Mina föräldrar och vänner tycker det är galenskap att han går med på det (och dessutom bara lämnar mig men det är en annan historia). Finns det något tips här om hur man kan göra och gå tillväga för att han ska inse vilket galet krav det är! Från början trodde jag det var ett skämt men nu vet jag att han faktiskt går med på det

• Svar på tråden Hon vill inte veta av vårt kärleksbarn..
  • Ess

Nej du kan inte kräva mer än att han betalar underhåll för barnet.
    Har du egenvårdnad om barnet?
    Se annars till att han skriver på så att du får det, så slipper du att kontakta honom och bråka för att han ska skriva på papper osv.

• Anonym (Linnea)
    Ess skrev 2016-12-05 20:13:39 följande:

Nej du kan inte kräva mer än att han betalar underhåll för barnet.

Har du egenvårdnad om barnet?

Se annars till att han skriver på så att du får det, så slipper du att kontakta honom och bråka för att han ska skriva på papper osv.

Vi har faktiskt redan ordnar gemensam vårdnad då jag hela tiden förmodade att vi senare eventuellt skulle gifta oss. Nu är ju allt pannkaka så att säga. Okej, då ska jag försöka ändra det. Men riskerar jag inte då att han "lättare" kan undvika att ha kontakt med barnet? Tack för tipset Ess!
  • Anonym (ja)

Du kan inte tvinga honom träffa sonen.

Det enda du kan kräva är underhåll.

• Anonym (som sagt)

Det enda du kan kräva är underhåll. Inget annat. Förlika dig så fort du kan med tanken på att ditt barn inte kommer att ha en närvarande pappa, det tjänar du mest på i längden iom att du kan lägga energi på annat än på att vara arg och bitter på pappan.

• Anonym (som sagt)
    Anonym (Linnea) skrev 2016-12-05 20:19:14 följande:
    Vi har faktiskt redan ordnar gemensam vårdnad då jag hela tiden förmodade att vi senare eventuellt skulle gifta oss. Nu är ju allt pannkaka så att säga. Okej, då ska jag försöka ändra det. Men riskerar jag inte då att han "lättare" kan undvika att ha kontakt med barnet? Tack för tipset Ess!
    Oavsett vårdnadsform så finns det inget du kan göra för att tvinga honom att ha kontakt med ert barn.
    Verkligen ingenting alls.
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (som sagt) skrev 2016-12-05 20:21:24 följande:

Det enda du kan kräva är underhåll. Inget annat. Förlika dig så fort du kan med tanken på att ditt barn inte kommer att ha en närvarande pappa, det tjänar du mest på i längden iom att du kan lägga energi på annat än på att vara arg och bitter på pappan.

Ja... nog med att hela min familjebild har vänts upp och ned, men jag har svårt att acceptera att han bara kan gå led på att lämna vår son sådär?!
  • Anonym (som sagt)
    Anonym (Linnea) skrev 2016-12-05 20:22:32 följande:
    Ja... nog med att hela min familjebild har vänts upp och ned, men jag har svårt att acceptera att han bara kan gå led på att lämna vår son sådär?!
    Jag förstår att det är svårt att fatta.Du älskar ju ditt barn över allt annat men han har inte samma kärlek för ert barn som du och som han har för de tidigare barnen som han redan har en relation till. Som jag tolkar det flyttade han enkom ihop med dig för att du var gravid men insåg snart sitt misstag och återvänder till den han vill leva sitt liv med och då går han med på vad som helst för att få komma tillbaka. Jävligt hårt, men förmodligen sant.

För ditt barns skull så hoppas jag att du kommer över detta snarast, ta hjälp om du behöver. Du måste vara dubbelt stark nu och skapa bästa möjliga liv för dig och din son. Låt inte bitterhet ta över och försök inte straffa honom genom att ringa, tjata osv, det går bara ut över dig och din son i slutändan.

Det finns ingen möjlighet att tvinga honom till umgänge och ärligt... vill du att ditt barn ska spendera tid med någon som inte vill ha honom?
    Det du kan göra är att skicka en bild då och då på ert barn samt en kort redogörelse för framsteg osv. Skriv inget annat, inget om att han är ett arsel osv. Han kommer troligen att bli grinig, men då har iaf du uppfyllt din skyldighet att meddela pappan saker och ting kring barnet.

• Ess
    Anonym (Linnea) skrev 2016-12-05 20:19:14 följande:
    Fråga om han menar allvar med att inte träffa barnet eller ha med det ätt göra, be honom i så fall att skriva på för att du ska få egenvårdnad.

Har ni gemensam vårdnad så måste du få honom att skriva på när det är dags att börja dagis, skola, pass, och även andra papper.
    Vårdnaden har inget med umgänget att göra, utan vill han inte träffa barnet så kan du aldrig tvinga honom oavsett om han är vårdnadshavare eller inte. 
  • Anonym (Va)

Förlåt en okunnig men hur är det möjligt att man inte kan kräva att en förälder tar hand om sitt barn? Det är väl inte bara att checka ut för pappor heller eller? Kan inget om sånt här men jag trodde inte det var möjligt. Kan man frivilligt avsäga sig vårdnaden om sitt eget barn mot den andra förälderns vilja? Borde vara brottsligt! Förstår när det är sociala fall men inte bara för att man inte vill!

• Anonym (som sagt)
    Ess skrev 2016-12-05 20:41:53 följande:
    Fråga om han menar allvar med att inte träffa barnet eller ha med det ätt göra, be honom i så fall att skriva på för att du ska få egenvårdnad.

Har ni gemensam vårdnad så måste du få honom att skriva på när det är dags att börja dagis, skola, pass, och även andra papper.
    Vårdnaden har inget med umgänget att göra, utan vill han inte träffa barnet så kan du aldrig tvinga honom oavsett om han är vårdnadshavare eller inte. 
    För att inte tala om föräldradagarna.. Alla tillfaller väl TS om hon har ensam vårdnad?
Svar på tråden Hon vill inte veta av vårt kärleksbarn..