• Anonym (D)

Flickvän dog i olycka

För exakt ett år sedan dog min flickvän i en bussolycka. Bussen krockade med en personbil och min flickvän var en av dem som omkom. Jag har haft det mycket svårt ända sen dess. Hon var och är fortfarande den enda för mig. Det kommer hon förmodligen alltid vara. Vi var verkligen menade för varandra, det vet jag.

Jag uppsökte självklart psykolog och går fortfarande hos en psykolog. Det har hjälpt mig en del men min sorg är för djup för att den nånsin ska kunna försvinna. Det har jag insett.

Jag har nära och kära att prata med när jag vill och känner för det. Det känns skönt att kunna prata med folk men sorgen jag bär på försvinner aldrig. Att veta att jag aldrig mer kommer få hålla om henne eller fortsätta mitt liv med henne förstör mig.

Jag studerar på universitet men har varit tvungen att ta en lång paus för att jag mått så dåligt, vilket jag forfarande gör. Jag kan knappt koncentrera mig på mina studier och jag blir aldrig densamma igen. Förut var jag nästan alltid på bra humör och glad och framåt, nu är jag helt tvärtom.

En tjej la till mig på en social medie för ca 1 månad sen och vi började skriva mycket. Hon är jättesnäll och ser bra ut. Hon verkar verkligen vara en bra tjej. Vi har träffats några gånger för vi klickade direkt kände jag, och visst tycker jag om henne, men jag tror inte att jag är mentalt redo ännu. Hon är absolut inte samma som min förra tjej.. det är klart att ingen kan ta hennes plats. När jag och denna tjej kysstes för första gången så kändes det så jävla fel. Jag fick dåligt samvete och hittade på en ursäkt för att kunna dra hem. Sen la jag mig i sängen och kollade på bilder på mig och min förra tjej. Grät mig till sömns.

Jag vill kunna älska igen och en dag kommer jag kanske kunna det, men det känns som att det är år bort. Det finns bara en tjej för mig, ingen kommer någonsin kunna ta hennes plats. För mig är hon fortfarande min flickvän, även fast hon är död. Och hur kul är det för nån annan tjej att va tillsammans med en kille som fortfarande älskar sin döda flickvän? Nä, det är nog dömt att misslyckas för mig..

Det känns piss att känna såhär. Vill inte såra tjejen jag har på g nu. Hon är en jättebra tjej och hon tycker verkligen om mig (hon vet om min döda tjej), men jag är absolut inte redo. Hon är inte samma.

Finns det någon som kan försöka hjälpa mig? Kan fan inte leva såhär.

• Svar på tråden Flickvän dog i olycka
  • Opeteeee

Jag tycker inte du ska ge dig in i något nytt än. Ett år är så lite. (Personligen om detta hänt min pojkvän hade jag nog levt ensam och satsat på karriär och blivit inseminerad än att ersätta honom med en ny). Jag tror du behöver bearbeta sorgen. Du verkar inte riktigt ha kommit till ett stadie där du är bekväm med att dejta. Personligen så tycker jag inte ens du måste hamna där. Var hon the one så är hon the one. Men jag tycker du gör mycket skada både för ditt egna samvete gentemot din bortgångna tjej, men även den nya genom att göra detta nu.

• välj användarnamn

Åk på en resa några veckor, utomlands, bort från allt.

få in lite nya intryck utifrån ist för att hela tiden bara sitta och tänka på det som hänt för överallt här hemma så finns det ju alldeles för mycket som påminner om din tjej.

Sen tycker jag att du ska försöka ge den andra tjejen en chans, och prata med henne om hur du känner det, kanske är hon den som hjälper dig ur cirkeln.

Allt som hänt går inte att göra något åt, men livet går vidare.

• Anonym (A)

Beklagar verkligen. Eftersom jag inte upplevt något så fruktansvärt kan jag inte sätta mig in i din situation, men jag vill ändå skriva ett svar.

Du kommer såklart aldrig träffa någon som ersätter din flickvän, för det ni hade var unikt för er två. Men det betyder inte att du inte kommer träffa någon ny, utan du kommer att träffa någon och ha en egen ny unik relation med denna tjej. Alla förhållanden är speciella och unika i sig.

Om du är redo nu eller senare kan bara du finna svaret på. Men känn inga skuldkänslor för att du träffar någon ny, det är som sagt ingen ersättare utan en helt ny situation.

Kram

• Meriall

Kanske ni kan vara vänner tills du känner dig redo? Stressa inte fram något. Ett år är inte alls lång tid efter något så traumatiskt. För de flesta tar det ca två år att börja må bra igen efter en närståendes plötsliga död. Hur länge var du ihop med din flickvän?

• Anonym (E)

Beklagar verkligen detta fruktansvärda.

Ett år är inte mycket med tanke på vad du har drabbats av. Det gör ohyggligt ont men det kommer att bli bättre med tiden. För mig ligger det 25 år bakåt i tiden och jag har levt ungefär lika länge efter som före dödsfallet. Densamma blir man inte, men man lappar ihop sig själv och så småningom blir man hel igen. Lite ärrad kanske, inte likadan som innan, men hel blir man.

För mig var det viktigt att få sörja så mycket som jag behövde, samtidigt som jag ?samlade? på positiva saker som kunde, inte ta bort smärtan för det går ju inte, men väga upp den. Ta alla tillfällen att skratta t ex, det gör jag fortfarande.

Kärleken går ju inte över, men jag tror att den lite ändrar form. Du kanske inte kommer älska din flickvän mindre, men kanske på ett annat sätt? Ett sätt som på sikt ger utrymme för en ny kärlek?

Svar på tråden Flickvän dog i olycka