• Anonym (Nykter)

Slutat dricka, stort problem - hjälp mig...

Jag och min man har separerat enbart pga mitt alkoholmissbruk. Vi vill dock att allt blir bra igen.

Jag har helt slutat dricka och om jag är nykter fram till jul vill han ha en dejt igen.

Nu till problemet: Hur kan jag bevisa att jag inte dricker en enda droppe längre?

Vi har kontakt via sms, han vill inte ses eller prata i telefon.

Hjälp mig/oss lösa detta dilemma....

Kommer sitta helt ensam i jul annars

Tillägg: Har inga problem att vara nykter, inget alkoholsug alls. Så jag känner mig 100% trygg att jag kommer fortsätta vara det!

• Svar på tråden Slutat dricka, stort problem - hjälp mig...
  • elyse

Du får fråga honom vad det är som han vill ha bevis på.

• Anonym (Nykter)
    elyse skrev 2016-12-05 09:08:18 följande:

Du får fråga honom vad det är som han vill ha bevis på.

Han vill ha bevis på att jag är nykter varje dag, ett enda "snedsteg" och det är kört för alltid.

Ingen av oss vet hur jag ska kunna bevisa det?
  • Anonym (Lita på)

Tråkigt om han inte kan lita på att du talar sanning. Du kan ju alltid köpa en alkomätare och blåsa i ett par ggr om dagen, fota resultat och sms:a honom.

• Anonym (Nykter)
    Anonym (Lita på) skrev 2016-12-05 09:17:59 följande:

Tråkigt om han inte kan lita på att du talar sanning. Du kan ju alltid köpa en alkomätare och blåsa i ett par ggr om dagen, fota resultat och sms:a honom.

De gånger jag missbrukat har jag ibland ljugit om det så som missbrukare ofta gör.

Det var faktiskt en bra ide. De är dock väldigt dyra. Han har en jättebra, synd att jag inte kan låna den. Har inte råd att köpa, men Tack för förslaget! :)
  • Anonym (bcm)

I en del städer finns det beroendemottagningar som tar emot egenremiss och vänder sig specifikt till de som inte sökt hjälp tidigare och inte har behov av samordnade insatser med tex soc. Om du tror det skulle kunna vara till hjälp för dig kan du slå två flugor i en smäll och dels få hjälp och stöttning, dels lämna prover där du sedan kan dela med dig av resultatet till din man. De kan även erbjuda läkemedelsbehandling om det är lämpligt.

Det lär vara en viss väntetid (inte dramatiskt lång dock) men kanske att det faktum att du sökt hjälp och kommer att få provsvar som visar hur ditt alkoholintag sett ut kan hjälpa i att få din man att inse att du menar allvar i det här.

Ett stort lycka till till dig!

• Anonym (Nykter)
    Anonym (bcm) skrev 2016-12-05 10:02:16 följande:

I en del städer finns det beroendemottagningar som tar emot egenremiss och vänder sig specifikt till de som inte sökt hjälp tidigare och inte har behov av samordnade insatser med tex soc. Om du tror det skulle kunna vara till hjälp för dig kan du slå två flugor i en smäll och dels få hjälp och stöttning, dels lämna prover där du sedan kan dela med dig av resultatet till din man. De kan även erbjuda läkemedelsbehandling om det är lämpligt.

Det lär vara en viss väntetid (inte dramatiskt lång dock) men kanske att det faktum att du sökt hjälp och kommer att få provsvar som visar hur ditt alkoholintag sett ut kan hjälpa i att få din man att inse att du menar allvar i det här.

Ett stort lycka till till dig!

Tack! Jag går redan i terapi hos en beroendemottagning och har precis ringt och pratat med terapeuten. Vi har löst detta nu
  • Nizon
    Bästa lösningen är väll följande i sånt fall, gissar på att du blev en annan person när du drack för vad skulle annars problemet vara. Ni båda lär väll ha en smart phone eller i alla fall en data. Filma dig själv skicka små film klipp till varandra i stället för att skriva. Då ser han ju hur du beter dig på film klippet och att du inte är full. För film klipp kan du ju skicka när som helst. Sen om han fortfarande skulle säga nää du är full osv. ja då får han väll komma hem till dig lukta på andedräkten eller komma förbi själv med ett alkotest och testa dig.
  • Anonym (Nykter)
    Nizon skrev 2016-12-05 14:27:43 följande:

Bästa lösningen är väll följande i sånt fall, gissar på att du blev en annan person när du drack för vad skulle annars problemet vara. Ni båda lär väll ha en smart phone eller i alla fall en data. Filma dig själv skicka små film klipp till varandra i stället för att skriva. Då ser han ju hur du beter dig på film klippet och att du inte är full. För film klipp kan du ju skicka när som helst. Sen om han fortfarande skulle säga nää du är full osv. ja då får han väll komma hem till dig lukta på andedräkten eller komma förbi själv med ett alkotest och testa dig.

Funkar inte då det ofta inte syns eller hörs på mig. Jag ska lämna urinprov 1 gång i veckan. Där syns alkoholintag sen 7 dagar tillbaka.

Min terapeut kommer maila provsvaret till honom varje vecka. Han är nöjd med den lösningen :)
  • Anonym (bcm)
    Anonym (Nykter) skrev 2016-12-05 16:46:32 följande:

Funkar inte då det ofta inte syns eller hörs på mig. Jag ska lämna urinprov 1 gång i veckan. Där syns alkoholintag sen 7 dagar tillbaka.

Min terapeut kommer maila provsvaret till honom varje vecka. Han är nöjd med den lösningen :)

Så skönt att det löst sig! Är verkligen glad å dina vägnar :)
  • Anonym (Nykter)
    Anonym (bcm) skrev 2016-12-05 18:26:19 följande:

Så skönt att det löst sig! Är verkligen glad å dina vägnar :)

Tack så jättemycket! ;)
Svar på tråden Slutat dricka, stort problem - hjälp mig...