Anonym (Siri) skrev 2016-12-04 23:18:55 följande:
Ska försöka göra fatta mig kort. Har en särbo som har en 15 åring varannan vecka. Just nu bor särbon här då han fått fukt och mögel skador i kök och badrum. Naturligtvis är hans son välkommen den veckan han bor hos sin pappa. Så idag var det dags för byte och pojken skulle till sin mamma jag sa till att han skulle lämna extranycklen som han använde kvar här sen åkte jag och jobbade.
När jag kom hem fick jag veta att han aldrig skulle komma hit mer för att han inte fick ha nyckel och komma och gå som han ville här på "mammavecka". vart ganska snopen dels för att han bor ju inte här i vanliga fall och dels så är inte hans pappa hemma då han jobbar till halv ett på natten när han inte har barnet så jag fattar inte vad han ska göra här när han ska vara hos mamman. Pojken vet att han kan höra av sig om han vill komma hit en sväng. Och dessutom behöver jag nyckeln då min ena son kommer hem i veckan och ska bo nån natt och han vill gärna kunna gå ut och träffa sina syskon och kompisar.
Så nu sitter särbon och surar för att han fått skäll av sitt ex för hon anser att jag är elak och pojken sitter och surar hos mamman för han inte får som han vill. Fattar inte riktigt vad det är som är så hemskt med att lämna kvar en nyckel..
Nej, inget är hemskt med att hen har fått lämna tillbaka en nyckel. Om jag har förstått saken rätt har styvpojken bott tillfälligt hos dig och lånat en nyckel som han sen varit tvungen att lämna tillbaka. Vad styvsonen uppfattat i och med det kan man inte veta, vad hens mamma i sin tur uppfattat är ännu mindre att förstå. Men du har ditt hem, som du disponerar som du själv vill. Om någon har något att klaga på efter att de fått tillgång att bo och leva i ditt hem så får de framföra det till dig och sen är det upp till dig hur du vill ta till dig det klagomålet.
Kan vidare tänka mig att 15-åringen tycker det är obekvämt att behöva förlita sig på dig för att ha någonstans att bo varannan vecka. I den åldern kanske man hellre väljer att bo hos den andra föräldern på heltid hellre än att bo i kappsäck hos "okända" p g a mögel och vattenskador. I klarspråk menar jag att din partners barn hellre vill bo på heltid hos sin mamma än att varannan vecka bo tillfälligt hos sin pappas nya tjej. (Kolla med din partner vilka ekonomiska uppgörelser de kan göra om hans barn hellre vill bo hos sin mamma under den tid pappan inte har en fungerande bostad. I klarspråk: din partner och barnets mamma kanske inte kan komma överens p g a att de inte vet hur de ska fördela ekonomin om barnet endast bor på det ena stället.)
"Så nu sitter särbon och surar för att han fått skäll av sitt ex för hon anser att jag är elak och pojken sitter och surar hos mamman för han inte får som han vill. Fattar inte riktigt vad det är som är så hemskt med att lämna kvar en nyckel."
Skit i att din partner surar. Han kan uppenbarligen inte klara av sitt ex. Eller sin tonåring. Fundera allvarligt på om du vill offra dessa funderingar på honom. (Gör slut?) Du har inte gjort nåt fel. Du har bara hamnat mitt i dramat av en tonårsfamilj med allt vad det innebär. Ta inte åt dig. Sätt dig ner och luta dig tillbaka och var en åskådare till deras tonårsproblem.