• Madeloo

Hur mycket sparar ni varje månad till era barn?

Undrar hur ni sparar till era barn och i vilken form.

Har ett barn och sparar 500kr/månad väntar ett till och vi tänker samma till denne.

• Svar på tråden Hur mycket sparar ni varje månad till era barn?
  • Frontline

Har 3 barn och vi sparar 500:- till dom var i fonder.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Mallemamma

Ingenting än. Studerande och låg inkomst och har inte prioriterat det. I min umgängeskrets var det inte många som hade några större summor undanlagda från sina familjer så jag har inte tänkt det som en självklarhet. Planerar att spara i framtiden när vi har råd så barnen har iaf till körkort och lite extra till examen t ex. 500kr/månaden?

När ska de få dessa pengar? Vad är tänkt de ska göra med dom? Kommer ni ställa krav vad de används till eller får de spendera dom hur dom vill?

• Madeloo
    Mallemamma skrev 2016-12-03 14:46:14 följande:

Ingenting än. Studerande och låg inkomst och har inte prioriterat det. I min umgängeskrets var det inte många som hade några större summor undanlagda från sina familjer så jag har inte tänkt det som en självklarhet. Planerar att spara i framtiden när vi har råd så barnen har iaf till körkort och lite extra till examen t ex. 500kr/månaden?

När ska de få dessa pengar? Vad är tänkt de ska göra med dom? Kommer ni ställa krav vad de används till eller får de spendera dom hur dom vill?

Vi har mest tänkt som till en buffert, insats till lägenhet. Detta sparar vi i fonder, sen har vi ett vanligt sparkonto där sätter vi in de pengar som tex mor och farföräldrar gett i dopgåva , födelsedagar etc. Dessa pengar tänker vi att barnen kan använda när de vill ha nått större under åren, tex moppe eller vad det nu kan va. Så tänker vi ,
  • Dementoria

Just nu spar jag bara 200 kr mån till mina 3 barn men jag kommer snart få en större summa pengar och då tänkte jag sätta in en större klumpsumma till var och en av dom. På vilken sorts konto/fond vet jag inte riktigt, jag tar gärna emot tips!

• Linnis92

Två barn, 300:- var nu när jag är föräldrarledig. När jag börjar jobba igen så är ambitionen 1000:- i månaden per barn.

• Jill 79

Ingenting. Men deras morfar sätter in 5000 var varje jul och födelsedag. Bra, då vi inte har möjlighet med något större spanade just nu.

• Jill 79

Egentligen gillar jag inte att spara i deras namn då de själva får full tillgång till det när de blir 18. Jag fick tillgång till det mins föräldrar sparat till mig och köpte en häst för 70000. Det var inte riktig det som var deras syfte med sparpengarna.

• Mooomin

Efter föräldraledigheten kommer vi att lägga undan hela barnbidraget till vårat barn, minst. Just nu när båda inte jobbar, blir det lite olika lite då och då bara.

• Mallemamma
    Jill 79 skrev 2016-12-03 15:33:36 följande:

Egentligen gillar jag inte att spara i deras namn då de själva får full tillgång till det när de blir 18. Jag fick tillgång till det mins föräldrar sparat till mig och köpte en häst för 70000. Det var inte riktig det som var deras syfte med sparpengarna.

Jag är inne på samma spår som du, är nyfiken på vad alla tänker att pengarna ska sparas till och om barnen kommer få fri tillgång till dem vid en viss ålder, skriv gärna om ni vill, ni som sparar större summor :)
    Madeloo skrev 2016-12-03 14:57:56 följande:

Vi har mest tänkt som till en buffert, insats till lägenhet. Detta sparar vi i fonder, sen har vi ett vanligt sparkonto där sätter vi in de pengar som tex mor och farföräldrar gett i dopgåva , födelsedagar etc. Dessa pengar tänker vi att barnen kan använda när de vill ha nått större under åren, tex moppe eller vad det nu kan va. Så tänker vi ,

Får de fri tillgång till pengarna vid en viss ålder eller kan man spara med "villkor" typ? Menar om de t ex verkligen vill ha pengarna till något annat än insats till lägenhet, har ni tänkt att de kan göra det då?
  • Madeloo
    Mallemamma skrev 2016-12-03 15:40:54 följande:

Jag är inne på samma spår som du, är nyfiken på vad alla tänker att pengarna ska sparas till och om barnen kommer få fri tillgång till dem vid en viss ålder, skriv gärna om ni vill, ni som sparar större summor :)Får de fri tillgång till pengarna vid en viss ålder eller kan man spara med "villkor" typ? Menar om de t ex verkligen vill ha pengarna till något annat än insats till lägenhet, har ni tänkt att de kan göra det då?

Ja vid 18år får de tillgång till pengarna, vi funderade på kapitalförsäkring med barnet som förmånstagare först. ( med det alternativet kan man tex bestämma själv när barnet ska få pengarna, nackdelen är välkomna tex gåvoskatt införs igen, då blir det mycket att skatta.

Men visst, det kan ju va så att barnen när det är 18 åker till KOS och festar upp alla pengarna men vi får försöka fostra dem till att det inte skall bli så
Svar på tråden Hur mycket sparar ni varje månad till era barn?