Anonym (Undrar också) skrev 2017-03-13 15:08:19 följande:
Hur lång tid efter ett dödsfall kan man kolla upp sådant? Undrar eftersom min far dog före min farmor. När farmor avled borde väl jag och mina [halv]bröder kallats till bouppteckningen, men jag blev inte det. Vet inte hur det var med mina bröder då vi ej har kontakt. Tänkte inte på det då, tyvärr, utan kom på det relativt nyligen. Men jag misstänker att jag blivit medvetet utesluten...
Jag gjorde ju bouppteckningen själv, det är enkelt om Inga stora tillgångar finns och måste inte vara en jurist som gör. I blanketten för bouppteckning finns rutor att fylla i om personer med arvsrätt deltog eller lämnade fullmakt. Sedan är det två personer som skrivit under att de sett allt detta, deras namn och addresser står också i bouppteckningen. Bifogat skall också vara ett document 'dödsfallsintyg med släktutredning' och där borde ditt namn och dina bröders namn stå med, som barn till er far. I mitt fall stod inte några av våra barn med på dokumentet, men vi lever ju allihop. Jag tror du borde kunna höra av dig till skattemyndigheten och fråga om din farmors bouppteckning, den finns ju registrerad. Först behöver du hennes personnummer. Men enklast är att du ber dina släktingar om att få se den. Du kan även kolla med din bank om de har gratis jurist, min bank har gratis jurist ca 30 min per år, då får du veta om du borde varit kallad, vilket jag tycker du borde varit.