• JohannaK94

min rätt till underhållsbidrag

Mitt ex och jag har varannan vecka av våran dotter. Vi har delat barnbidrag och jag får 786kr i underhåll varje månad.
    Pappan betalar i stort sätt ingenting. Jag köper nya ytterkläder och skor. Jag fixar med kläder och allt till dagis.
    Börjar bli rätt trött på att han aldrig hjälper till trots jag ber honom flera ggr. Jag har ingen inkomst alls så de är ganska tufft att själv stå för allt då de blir rätt dyrt i längden.
    Kan jag kräva tillbaka barnbidraget? Och är det verkligen rätt summa av underhållet jag får? Vad får ni andra varannan-vecka förälder?

• Svar på tråden min rätt till underhållsbidrag
  • Carambolan

786 är max om man har växelvist boende. Kan ni diskutera igenom vad barnbidraget ska räcka till (förslagsvis kläder och fritidsaktiviteter) och vem som ska betala för det, och sen göra uppdelningen därifrån? Antingen att du får hela eller att han ansvarar för till exempel alla ytterkläder och du för alla innerkläder (eller annan relativt jämn fördelning).

• MadHatter

Har ni varannana vecka ska ju han stå för halva kostnaderna för barnet. Jag vet dock inte hur man gör rent praktiskt om den andre föräldern vägrar försörja sitt barn.

Det är klart att man kan sätta hårt mot hårt och vägra att skicka med kläder och utrustning till den andre föräldern, men förstår att det är svårt då ju barnet blir drabbat.

Hade det varit en förälder som har barnet på heltid som inte försörjde barnet hade ju en orosanmälan varit rimlig men frågan är hur den skulle hanteras/benötas i er situation.

Har ni provat samarbetssamtal på familjerätten?

Vem står för förskoleavgift, försäkringar ev fritidsintressen mm? Är det också du?

• Brumma

Barnbidraget kan du inte kräva tillbaka, han har rätt till hälften iomed att han har barnet halvtid.

Underhållet du har har ju heller inget med pappan att göra. Det får du från försäkringskassan och det är inkomstbaserat. Högsta möjliga bidrag är ett halvt underhållsstöd, vilket är vad du redan får.

Bostadsbidrag antar jag att du redan får? Om inte så sök det.

Gällande uppdelningen av barnets kostnader... Det är svårt att tvinga ngn köpa kläder utan att sätta hårt mot hårt. Här hamnar ju barnet emellan men om du först meddelar att ni antingen delar på ytterkläder eller så skickar du inte med alls så är han ju iallafall beredd.

Men vad jag förstår köper han kläder till barnet att ha hos honom? Samt står för förskola sina veckor osv?

Svar på tråden min rätt till underhållsbidrag