• london

Fråga om ägguttag IVF!

Hade 5 äggblåsor som var över 10mm. 4st var över 14mm under senaste ultraljuset och i ena äggblåsan som var över 21mm stor fanns 2, kanske rentav 3 ägg trodde läkaren. När det var dags för ägguttag fick de endast ut 2 ägg!

Sköterskan (fick ej träffa läkaren efteråt) förklarade att de inte alltid lyckas fånga upp alla ägg. Vad menas med det? Känner inte att hon kunde svara på mina frågor och inser nu att informationen vi fått känns tunn. Har tusen frågor men ingen som kan svara just nu...

Frågade om de äggen "lossnat" men hon sa att det hade läkaren i så fall sett. Suger de ut alla (även de omogna äggen) eller kan det finnas kvar ägg i mina äggstockar?

Sexförbud i två veckor men beror det på risk för infektion eller för att jag faktiskt kan bli gravid på "eget bevåg" = risk för flerbörd? (Vi kommer naturligtvis att lyssna på sköterskan).

Tänkte såklart inte på att fråga detta på plats, var fortfarande snurrig av medicinerna.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Fråga om ägguttag IVF!
  • KristinaJ

Jag gjorde äggplock idag och fick följa med och se på skärmen när blåsorna sögs ut. Läkaren berättade allt som skedde och förklarade att han jobbat i över 35 år och känner sig väldigt "pricksäker" men att det ändå inte alltid går att få med äggen i alla äggblåsor. Inte att de nödvändigtvis är tomma (jag såg ju de stora svarta "hålen" som sögs in i instrumentet) men han förklarade att äggen kommer inte alltid med vätskan ut. Dels kan blåsorna vara tomma, dels kan äggen bli kvar i vissa fall. Jag hade 9 blåsor och fick 5 ägg. Vilket var ett normalt bortfall rent statistiskt menade han.

• KristinaJ

Glömde att jag även hade 4-5 mindre blåsor som läkaren lät vara klar då de var för små för att innehålla mogna ägg..

• london
    KristinaJ skrev 2016-12-02 15:22:19 följande:

Jag gjorde äggplock idag och fick följa med och se på skärmen när blåsorna sögs ut. Läkaren berättade allt som skedde och förklarade att han jobbat i över 35 år och känner sig väldigt "pricksäker" men att det ändå inte alltid går att få med äggen i alla äggblåsor. Inte att de nödvändigtvis är tomma (jag såg ju de stora svarta "hålen" som sögs in i instrumentet) men han förklarade att äggen kommer inte alltid med vätskan ut. Dels kan blåsorna vara tomma, dels kan äggen bli kvar i vissa fall. Jag hade 9 blåsor och fick 5 ägg. Vilket var ett normalt bortfall rent statistiskt menade han.

Tusen tack för ditt svar! Jag önskar att jag fått någon information. Allt jag vet om ivf har jag i princip tagit reda på själv. Känns sådär. Trodde att jag vid ägguttaget skulle få mer information om den processen men fick ingen info förrän sköterskan efteråt kom med ett papper jag skulle läsa. Där stod det att de fick ut 2 ägg. (Gjorde också uttaget idag.) Fick inte ens veta hur många blåsor jag hade just idag.
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-02 19:20:23 följande:

Tusen tack för ditt svar! Jag önskar att jag fått någon information. Allt jag vet om ivf har jag i princip tagit reda på själv. Känns sådär. Trodde att jag vid ägguttaget skulle få mer information om den processen men fick ingen info förrän sköterskan efteråt kom med ett papper jag skulle läsa. Där stod det att de fick ut 2 ägg. (Gjorde också uttaget idag.) Fick inte ens veta hur många blåsor jag hade just idag.

Men Gud vad tråkigt :( Att det kan vara så olika. Håller alla tummar för dina två ägg!
  • london
    KristinaJ skrev 2016-12-02 19:54:20 följande:

Men Gud vad tråkigt :( Att det kan vara så olika. Håller alla tummar för dina två ägg!

Tack så mycket. ???? Hoppas att allt går vägen för dig också! :)
Svar på tråden Fråga om ägguttag IVF!