• Smeagoul

ADHD/ADD/AS och Mensa IQ test?

Tja!

Gjorde Mensa IQ test igår och fick detta resultat:

Din IQ beräknas vara: 126, eller mer.

Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.

Endast 4% av befolkningen har en IQ på 126 eller mer.

För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, Vilket uppnås av 2% av befolkningen.

Du har goda chanser att kvalificera dig för medlemskap i Mensa. Anmäl dig gärna till vårt antagningstest så får du veta säkert!

Har alltid uppfattat mig själv som rätt korkad , Skolan har jag fixat men med nöd o näppe och mycket hjälp.

Mensa testet förvånar mig extremt mycket, Blev glad förstås.

Kan man ha ADHD och ändå prestera så här?

Kanske är så att min Elvanse medicinering fungerar bättre än vad jag själv känner ..

Någon annan med ADHD eller ADD som gjort detta test? Eller till o med Asperger?

(asperger har jag dock inte)

• Svar på tråden ADHD/ADD/AS och Mensa IQ test?
  • Meriall

Mensas iq-test mäter perceptuell iq samt kognitiv snabbhet. Just kognitiv snabbhet brukar vara en relativ svaghet för folk med adhd/add men en del kan prestera bra under korta tider när det gäller såsom på test men det är också så att inte alla har problem. Det är bara vanligt. Vissa har också så hög perceptuell iq att de kan kompensera för det.

Mensas förtest som du gjorde är lättare än riktiga testet. Själva uppgifterna är ungefär lika svåra perceptuellt sett så du har förmodligen någorlunda hög iq om du fick bra men det riktiga testet är mycket mer stressigt. Jag vet en person med add-liknande problem som klarade förtestet på halva tiden men ändå misslyckades precis med det riktiga pga tidsbrist. Personen är ju ändå högintelligent förstås och kognitiv snabbhet räknas som en hjälpfunktion till iq, inte iq i sig självt.

Kort sagt, många med adhd/add får problem med tidsbrist på Mensas iq-test men kan vara riktigt intelligenta ändå.

Aspergerpersoner har inga större svårigheter med Mensas test än andra. De kan ha problem med verbal intelligens som mäts på vanligt iq-test men det ingår inte i just Mensas test. Det är nog inte ovanligt att ha just Asperger och vara medlem i mensa.

Men varken add/adhd och Asperger innebär någon påverkan på iq egentligen.

• Meriall

Och en till sak - det är absolut inte ovanligt att ha add/adhd och vara mycket intelligent men ändå få problem i skolan. Det är förmodligen problem pga diagnosen som gjort att du känt dig korkad, inte att du är det på riktigt.

• Smeagoul
    Meriall skrev 2016-12-02 08:25:47 följande:

Och en till sak - det är absolut inte ovanligt att ha add/adhd och vara mycket intelligent men ändå få problem i skolan. Det är förmodligen problem pga diagnosen som gjort att du känt dig korkad, inte att du är det på riktigt.

Det låter rimligt , förstår att riktiga provet så klart måste vara betydligt svårare.

Jag gjorde ett annat test som handlar om Koncentration och Minne och så var det något mer som jag har glömt haha!

På det testet så hamna jag på plats 8 av ett snitt på 10 personer, alltså att plats nr 1 är bästa möjliga resultat, jag låg en bra bit under medel.

Fattar inte att jag klarade Mensa men det här gick åt skogen?
  • Flisan79

Jag har fått samma resultat som du och har add. För mig var testet lätt men jag gjorde det just för att jag visste att den typen av "problemlösning"/mönsterseende är jag bra på. Jag tycker dessutom det är ganska roligt och det är inte ovanligt att vi med diagnos kan hyperfokusera när något intresserar oss.

Tyvärr så har jag dåligt sifferminne och namnminne och utan det är det svårt att "låta" smart haha.

Folk med diagnos har för övrigt inte lägre iq än andra, snarare tvärt om. Tyvärr så gör vissa delar av diagnoserna ibland det svårt att få fram den rätta potentialen.

Albert Einstein sägs ha haft både Asperger och adhd tex. Du kan googla fram många framgångsrika och högintelligenta personer med diagnos.

Svar på tråden ADHD/ADD/AS och Mensa IQ test?