• birken

Bodelning vid dödsfall mall

Hej på er alla :)

jag letar efter en mall och exempel på hur en bodelning för dödsfall kan se ut.
    jag hittar bara bodelningsavtal som är mellan två levande.

Tack för hjälpen
    Anders

• Svar på tråden Bodelning vid dödsfall mall
  • lilly

En bodelning görs på samma sätt oavsett om det är mellan två exmakar eller mellan dödsboet och den efterlevande så det funkar bra med en mall för "skilsmässobodelning". Skriv "Härmed förrättas bodelning mellan dödsboet för (make 1) personnummer och (make 2) personnummer med anledning av make 1:s bortgång den xx/xx." Sen kan ni spalta upp gemensamma tillgångar och skulder. Make 1 tillgångar och skulder, sedan make 2s tillgångar och skulder (på make 1:s dödsdag!).Därefter en förteckning om vem  som får vad. 

• birken
    Hej Lilly,
    Tack för ett superbra svar. 
    Jag skall använda  bodelnings intyg för att jag inte vill ha nogåt av makens testament. och att jag intygar att en annan person som står i testamentet får allt. vet du hur man skall skriva det på ett enkelt sätt.
    Mvh Anders
  • lilly
    birken skrev 2016-12-01 14:21:39 följande:
    Hej Lilly,
    Tack för ett superbra svar. 
    Jag skall använda  bodelnings intyg för att jag inte vill ha nogåt av makens testament. och att jag intygar att en annan person som står i testamentet får allt. vet du hur man skall skriva det på ett enkelt sätt.
    Mvh Anders
    Man kan inte tvingas att ta emot ett arv. Om du är legal arvinge eller testamentstagare efter den avlidne så kan du bifoga ett arvsavstående till bouppteckningen. Det finns (mig veterligen) ingen mall för detta men det bör räcka att du skriver ungefär "Härmed avstår (ditt namn och personnummer) från den arvslott som enligt testamente upprättat av (avliden persons namn och personnummer), skulle tillfalla mig. Sedan underskrift av dig, datum för arvsavstående och möjligtvis även två vittne som intygar att du gör arvsavståendet av egen vilja. Handlingen ska bifogas bouppteckningen. Om du avstår arv bör du inte heller vara antecknad som dödsbodelägare, men är inte helt säker på den punkten. 

Om du menar att du inte vill ha ut något från bodelningen så har du rätt att åberopa den s.k. "12:2 regeln". Det innebär att den efterlevande maken kan kräva att var make behåller sitt giftorättsgods. Det innebär att ingen bodelning görs, eftersom var och en behåller sitt. 
Svar på tråden Bodelning vid dödsfall mall