Om vi bortser nu från att pojken TS handlar om idag är ca 9,5 år då tråden är 6 år gammal……
Anonym (Dagmamma) skrev 2022-08-22 16:57:55 följande:
Min dotter går hos dagmamman. De är två dagmammor som arbetar tillsammans. Det är 12 barn i gruppen. För henne passar det bra med mindre grupp, det är lugnare och de kan ge henne den tiden hon behöver för saker, de kan se till varje barn och ge det de behöver. Innan jag placerade henne hos dagmamma tog jag referenser från två föräldrar som haft barn hos dem, så det är ett tips att kolla upp ordentligt dagmamman, för det ligger mycket på att hen är en bra pedagog. Vi är mycket nöjda med dagmamma.
så … ja gruppen är mindre med bara 12 barn vilket gör att det blir lugnare många gånger …nu vet vi ju inte hur gammal din dotter är så det är svårt att avgöra om denna grupps innebär att de har mer tid för varje barn..
På förskolan där det jobbar pedagoger = personer med en pedagogisk utbildning = om vi ska hård dra det i första hand förskollärarna , barnskötarna har ingen utbildning inom pedagogik däremot lär de sig en del om barns utveckling och olika tekniker om hur man kan jobba..varför man ska jobba så lär de sig dock inte då det bara är en gymnasieutbildning..En dagmamma är i bästa fall utbildad barnskötare ..finns ett fåtal förskollärare i vårt land också…men de flesta är inga pedagoger….
Er dagmamma har ansvar för 6 barn ( två dagmammor /12 barn) på en yngrebarns avdelning i min kommun går det i snitt 15 barn 1-3 år ..de ansvarar 3.5 pedagoger för …dvs de har färre barn / pedagog än vad er dagmamma har …. På äldrebarn 3-6 år går det i snitt 22 barn på 3 pedagoger dvs de pedagogerna har 7 eller 8 barn att ansvara för = något fler än dagmamman…
Så enda fördelen med dagmamma är att gruppen är mindre..pedagogerna i förskolan har färre eller ungefär lika många barn att se och ge det de behöver..+ att pedagogerna då förskollärarna dels har en helt annan utbildning vad det kommer till pedagogik och barns inlärning och har en helt annan möjlighet att ta hjälp av specialpedagoger och talpedagoger o logopeder
SEN vissa barn mår bättre i det lilla..det går aldrig att komma ifrån! ..Det finns ett fåtal barn som inte mår bra av de större grupperna och för dem är det jättebra att dagmammor finns!
Jag tror inte att mitt barn med ADHD och språkstörningar skulle utvecklats på det sätt hen gjorde och börjat skolan med det självförtroende och den kunskapsbank som hen gjorde om hen inte gått hos utbildade pedagoger som visste hur de skulle jobba för att nå fram till mitt barn på bästa sätt, tack vare specialpedagogens kompetens kunde rektorn även ansöka om en resurs till gruppen som gjorde att en förskollärare kunde jobba enskilt/ i liten grupp med mitt barn några timmar varje vecka
Tyvärr är min erfarenhet av dagmammor att de passar bra för de minsta barnen men att de lite äldre..de över 2-3 år halkar efter sina jämnåriga i utvecklingen eftersom de inte har så många att imitera och lära sig av, dagmammorna måste i första hand ta hand om de yngsta barnens behov..de behoven är så grundläggande o ett blöjbyte kan inte vänta för att ett äldre barn vill spela ett spel etc… samma sak upplevde jag då jag vikarierade på en förskola för många år sedan som hade vad de kallade utökade syskongrupper dvs i samma grupp gick barn från 1-6 år..de äldre barnen fick hela tiden stå tillbaka för de yngre barnens behov..idag tror jag inte den typen grupp existerar övh.på förskolor..
jag har också träffat på barn som gått hos dagmamma när jag jobbat på fritids och då även med tid kopplad till i förskoleklass.. barn som som 6 åringar knappt kunnat färgerna eller haft någon förståelse för siffror..ja de har kunnat rabbelräkna…men aldrig fått lära sig att siffran 5 motsvarar fem saker oavsett om det är fem stora eller fem små..barn som inte haft en aning om vad stavelser är eller hur bokstäverna låter och tyvärr handlar detta inte om ett enstaka barn utan flera som gått hos dagmammor…barn som är normal intelligenta..
så självklart speglas min uppfattning om dagmammor från detta …