• BeckiL

Försäkring på resan? ...hjälp!

Hej!

Jag är en otroligt nojig och ältande människa med stora kontrollbehov, som nu ska ut och resa för första gången på länge. Resan går till Gran Canaria om en dryg vecka, och jag ska vara där i 8 dagar. Vi har enligt min sambo en vanligt hemförsäkring från Trygg hansa, och i den ingår ju ett reseskydd. Men det täcker inte allt. Vi ska resa med TUI, och av dom kan man köpa en reseförsäkring för 360 kr, som täcker lite mer, till exempel får man en ny resa om man är sjuk i mer än halva resan (med rätt intyg osv) mm. Vår resa kostar för oss två 15 000, så det var inte jättedyrt. Men hur ska jag tänka? Skulle ni ha nöjt er med det reseskydd som finns i hemförsäkringen eller skulle ni teckna en separat från resebolaget?

Om ni vill får ni gärna dela med er att tips på vad jag ska tänka på innan och under resan. Exempelvis att åka till Arlanda så att man är där 2 timmar före avgång (eller ska man ta med  beräkningen att det kanske blir trafikstockning, om man åker tidigt tidigt på morgonen?). Jag tar med EU-kortet från FK ifall jag blir sjuk, och har skrivit ut lite andra viktiga informationsblad som jag ska ta med.

Och en fråga till... om ni känner att ni börjar bli lite förkylda innan resan och ni har avbeställningsskydd, skulle ni åka ändå eller ställa in? (man förlorar ju ändå en del iom läkarintyg, läkarbesök, försäkring osv). Många tycker tydligen att det bara är att åka ändå, så länge man inte har över 40 graders feber, är magsjuk eller liknande.

Så tacksam för era åsikter!

• Svar på tråden Försäkring på resan? ...hjälp!
  • Anonym (Gladskit)

Vi har valt att lägga till det utökade skyddet för resor som finns i de flesta hemförsäkringar. Vid en av våra resor har sonen blivit sjuk och vi fick då läkarintyg på att han behövde vistas på rummet ett visst antal dygn. Detta ersatte då hemförsäkringens utökade skydd så att vi fick tillbaka kostnaden för honom och för en av oss föräldrar (en fyraåring kan ju inte vara på rummet själv) för det antalet dygn som vi hade intyg för. Hade det varit längre än halva resan så hade vi fått en ny resa.

Så det kan vara värt att kolla upp. För oss kostar det ca 350kr extra per år för alla resor och för alla i familjen jämfört med att ta resebolagets egen försäkring som kan kosta 350kr per person per resa. Reser man två gånger per år så blir det lätt stora pengar!

Villkoren är aldrig exakt desamma så man får helt enkelt jämföra och se vad som täcker ens behov bäst. Någon har högre ersättning vid försening, en annan betalar mer per dygn vid sjukdom etc. En skillnad brukar också vara att med resebolagens försäkring så kan man gå till reseledaren på plats och få tillbaka pengarna direkt för sina utlägg eller att de tar kostnaden. Medan om man kör på hemförsäkringen så får man själv lägga ut pengar och sen anmäla skadan och skicka in kvitton när man kommer hem.

• Dixie

Kolla upp vad som ingår i er hemförsäkring och jämför - inte säkert ni behöver en extra, har ni betalt resan med kreditkort kan även där finnas ngn försäkring.

Att vara "lite förkyld" ser jag inte som anledning att ställa in resan och tror inte heller det räknas i försäkringssammanhang som sjukdom.

• Anonym (Gladskit)

Nej precis, även om man har avbeställningsskydd så finns det regler däri också. Krävs ofta läkarintyg och det vet jag inte om man får så lätt för förkylning.

• Anonym (A)

Visst, en reseförsäkring från resebolaget kan ge fördelar som inte alla hemförsäkringar gör och vill man känna sig säker kan det vara värt att teckna en sådant. 

Det som kan vara beaktansvärt är att resebolagen tillhandahåller dessa försäkringar för att tjäna pengar, alltså i vinstsyfte. Jämför och värdera de fördelar/nackdelar/risker det innebär att teckna extraförsäkringen/inte teckna extraförsäkringen. 

Jag har aldrig brytt mig om att teckna extraförsäkring från resebolagen för kortare semesterresor. 

Svar på tråden Försäkring på resan? ...hjälp!