• Anonym (Ledsen)

Hur ska jag hantera min 5-årings saknad efter pappa

Min son förlorade sin pappa i en olycka förra sommaren.
    Min nya kille har han tagit till sig och tycker mycket om men den nye har svårt för att sonen pratar om pappa och saknar honom. Den nye tycker jag ska sluta prata om pappan så kommer sonen glömma. Jag ska inte hålla hans minne vid liv.
    Sonen var bara drygt 4 år när olyckan hände, var en dramatisk olycka där vi svävade i ovisshet flera dagar innan besked.
    Klart detta var traumatiskt för oss alla, även om vi inte berättade för sonen förrän det var besked så förstod han ju att det var nåt fel dessa dagar...

Hur ska jag få min nya att förstå att min son behöver bearbeta sin förlust och respektera hans sorg...?

Jag har även fått lägga min egen sorg åt sidan för att inte framkalla svartsjuka...

• Svar på tråden Hur ska jag hantera min 5-årings saknad efter pappa
  • LFF

Som skrivet i den andra tråden du skrivit så är inte din nya speciellt bra för vare sig dig eller sonen. Det är inte normalt att vara svartsjuk på en död person. Din son måste få ha kvar minnet av sin pappa. Ta hjälp av BUP för att hjälpa din son i hans sorg.

• Anonym (Fort)

Har du redan hunnit träffa någon ny? Du kan ju knappt ha landat än från din första man/sambo bort. Beklagar sorgen! En sorge process tar långt tid.

Tycker du ska ta dessa varningssignaler allvarligt innan de går för långt. Min sambo gick bort vi har inga barn men min psykolog sa alltid de är osunt att vara svartsjuk på en död man. Självklart måste han få va en del av ert nya liv för att underlätta er sorgeprocessen och enorm chock för ditt barn! Han kan aldrig ersätta hand riktiga pappa som gick bort och kan inte heller kräva att ni låtsas som han aldrig funnits.

• Påven Johanna II

Det var mycket för ett barn att ta in på kort tid. Med det sagt så låter även resten totalt vansinnigt. Jag föreslår att du inte lägger någon tid och energi på att få din nya och sjukligt svartsjuke partner att förstå något som varje välfungerande människa inte bara förstår utan också respekterar. Gör dig av med honom i stället, och hjälp din son att läka.

• Johan75

Jag antar att det är du som skrivit den andra tråden, den som handlar mer om din nya sambo. Jag brukar inte vara så snabb med att skriva detta, men om det är du som skrivit den andra tråden så är mitt tipps att omedelbart lämna din sambo. Då ger du din son och dig själv förutsättningarna att processa sorgen. Så länge du stannar med din sambo är chanserna otroligt små att få detta att gå bra. Han verkar inte klok någonstans. 

Behold, i come as a thief.
  • Ascendere

Du måste förstå en sak:
    Du. Måste. Lämna. Aset. Nu.
    Allt annat är ett enormt svek mot dina barn! 

Tänk på vad din döde man hade velat, han hade verkligen inte velat att du tvingade dina barn att glömma bort sin döde far efter påtryckningar från en ny man. Hör hur sjukt det låter? Förstår du hur det kommer att påverka barnen om de inte får sörja och minnas sin döde far?

• molly50
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-11-28 16:26:30 följande:

Min son förlorade sin pappa i en olycka förra sommaren.
    Min nya kille har han tagit till sig och tycker mycket om men den nye har svårt för att sonen pratar om pappa och saknar honom. Den nye tycker jag ska sluta prata om pappan så kommer sonen glömma. Jag ska inte hålla hans minne vid liv.
    Sonen var bara drygt 4 år när olyckan hände, var en dramatisk olycka där vi svävade i ovisshet flera dagar innan besked.
    Klart detta var traumatiskt för oss alla, även om vi inte berättade för sonen förrän det var besked så förstod han ju att det var nåt fel dessa dagar...

Hur ska jag få min nya att förstå att min son behöver bearbeta sin förlust och respektera hans sorg...?

Jag har även fått lägga min egen sorg åt sidan för att inte framkalla svartsjuka...

Om det är du som har startat den andra tråden om att din nya är svartsjuk på din döde exman så har jag bara ett råd att ge dig. Gå på en gång!
    Lämna honom!
    Dina barn går före honom!
    Han är sjuk och behöver hjälp!
    Carpe Diem
  • Ascendere

Alla andra råd är värdelösa, så länge du inte lämnar psykopaten finns det inga råd i världen som kan hjälpa vare sig dina barn eller dig själv.

• Queennr1

Du menar mannen som raderade 4 åringens filmer på sin döda far och som vill att barnet ska klippa alla kontakter från sin pappas sida... Ja du en sån man ska inte hanteras utan dumpas. Du borde skämmas över att du utsätter barnet för denna människa. Annars är du en väldigt dålig mamma som offrar dina barn bara för att du nödvändigtvis bara måste ha en Karl.

• Anonym (S)

Jag är beredd att hålla med om att om du verkligen älskar din lille son så väljer du honom framför din nya. NU. Det du håller på med nu är att skada sonen för all framtid. Du MÅSTE ta ditt föräldraansvar här.

Din son har redan förlorat en förälder. Låt honom få sörja ifred och släng ut psykopaten som du redan lyckats dra in i era liv.

Det är dags att vakna nu ts. Du håller på att förstöra din son.

• modsey

Jag har gått igenom det ni upplever med att förlora barnens pappa då de var små.

Jag beklagar djupt er förlust som inte greppbar eller just nu hanterbar.

Både du och barnenbehöver landa.

Ni behöver tid att läka. Ni behöver för det oxå minnas mannen ni förlorade.

Har du någon professionell person att prata med ? En kurator eller psykolog? Om inte, hitta någon !

Jag tror egentligen du resan vet svaret om din nya man. Art han är riktigt fel för er.

Du o barnen har redan genomlidit så mycket. Där kunde du inte välja väg. Det kan du däremot nu.

Välj bort den här mannen.

Svar på tråden Hur ska jag hantera min 5-årings saknad efter pappa