• SandraS23

Hur ser era barns relationer ut till far-morföräldrar?

Jag blir knäpp av att jag blir så arg på mig själv och frustrerad. Jag är jätteglad för relationerna mina barn har med sina mor och far föräldrar absolut. Men ändå blir jag sur iEritrea för att barnen blir så glada när vi ska träffa framförallt farföräldrarna och jag tror det är för att de tar ÖVER så de tar ingen hänsyn till mig som mamma eller regler vi har för barnen eller så de bara kör över. Visst att man får göra annat hos mor och farföräldrar det förste jag med det ska ju inte gälla som hemma men som tillexempel har vi sagt att vi inte tycker de ska sova över tillexempel men ändå uppmuntrat framförallt farföräldrarna till det oxj sen blir det jag som blir boven som säter käppar i hjulet. Hur har ni det med svärföräldrar ooch farföräldrar delar ni på barnen eller hur funkar det? Hjälp mig!

• Svar på tråden Hur ser era barns relationer ut till far-morföräldrar?
  • Lia4

Varför vill ni inte att barnen ska få sova över! Perfekt tillfälle för er som par att få göra något på egen hand ju. Värdefullt!

Mina barns farföräldrar tyckte inte barnbarnen var så viktiga så de valde att flytta till andra sidan jorden istället. De har minimal kontakt idag. Hade varit överlycklig om de bott här och hade velat umgås med sina barnbarn.

• Villedual

Våra föräldrar respekterar till största delen våra regler och det känns jätteviktigt för att det ska funka bra. Mina svärföräldrar har haft svårt att förstå att i synnerhet vårt ena barn behöver relativt fasta mat- och sovtider för att må bra. Men den poletten börjar sakta ramla ner (i takt med att hon blivit äldre och inte är lika känslig längre...).

Jag tror att det är bra om barnen får vara ensamma med sina släktingar, utan oss föräldrar, så att de bygger upp en egen relation utan att vi föräldrar är inblandade. Men det kräver ju att föräldrarna kan lita på mor- och farföräldrarna.

• Carambolan

Mina barn har en jättebra och nära relation till sina farföräldrar. Vi träffar dem ofta (minst varannan vecka) och de har ofta hjälpt oss med hämtning på förskola/fritids när mitt och mannens schema kört ihop sig. Enstaka gånger tog de barnen över natten som små (typ när vi var på förlossningen med nästa) men när barnen blev 5-6 började de fråga om att få sova hos farmor och farfar och det låter vi dem gärna göra. Jag har fullt förtroende för dem trots att reglerna är annorlunda än hemma, rutinerna obefintliga och kakorna flödar. Det unnar jag dem :) Barnen är säkra, trygga och glada.

Mina egna föräldrar har vi tyvärr inte lika nära kontakt med. De bor längre bort så vi träffar dem vid jul och födelsedagar ungefär. De har aldrig tagit hand om barnen på egen hand utan oss föräldrar närvarande.

Svar på tråden Hur ser era barns relationer ut till far-morföräldrar?