• DeppJohnny

Min fru har tappat känslorna för mig

Hej,

Jag tänkte testa att skriva av mig lite på detta forum. Dels för att jag behöver älta och dels för att jag är nyfiken att höra om andra har liknande erfarenheter.

Jag och min fru blev ett par för 14 år sedan. Vi har varit gifta i 7 år, bor i en villa och har två barn som är 5 och 2 år gamla. Vi har egentligen aldrig haft några större gräl. Visst, vi har haft några stunder där vi har varit sura och ignorerat varandra några dagar, men det har alltid slutat med försoning. Det var under en av dessa ?sura perioder?, en natt för ett par veckor sedan, som min fru berättade att hon inte vet om hon har några känslor för mig längre. Beskedet kändes som ett knivhugg i magen, mardrömmen hade blivit sann. Jag blev chockad och fullständigt förkrossad. Hon säger att hon bara känner mig som barnens pappa och mer som en kompis än som make. Hon kan inte säga exakt men hon uppskattar att hon har känt så här till och från sedan vår dotter föddes för 2 år sedan.

Den natten sov jag ingenting. Jag grät och var helt förstörd. Morgonen därpå ber jag henne att åtminstone gå på Familjerådgivningen med mig innan hon fattar något beslut, vi har trots allt två barn tillsammans. Hon går med på det och vi fixar fram en tid redan inom några dagar. Jag kunde absolut inte jobba i detta skick utan sjukskrev mig resten av veckan. Hon hade inga problem att åka iväg och jobba. Usch vilken pärs att gå omkring hemma samtidigt som hon jobbar! 

Jag tänkte på det hon hade sagt och inser plötsligt att vi har tagit varandra för givet de senaste åren. Vi sköter våra jobb, tar hand om barnen men hittar aldrig på någonting tillsammans. När alla måsten är gjorda sitter vi oftast i varsitt hörn i soffan, jag med datorn och hon med sin telefon.

Hos Familjerådgivningen tar jag upp att jag har kommit till insikt, vi har försakat varandra de senaste två åren. Jag vill, på riktigt, ändra på detta men det känns som att hon har berövat mig möjligheten eftersom hon inte har tagit upp detta i ett tidigare skede och att jag är rädd att det nu är för sent. Vi kommer fram till att vi ska gå hos Familjerådgivningen regelbundet och åtminstone göra ett försök att hitta tillbaka till varandra (hon är dock tydlig med att hon inte kan garantera att det ska bli bra). Vi har hunnit med tre besök nu och vi har blivit mycket bättre på att prata med varandra, men hennes känsla består.

Jag sover dåligt, äter dåligt, kan inte koncentrera mig på mitt jobb och har helt tappat intresset för mina fritidsintressen. Hon mår också dåligt, säger saker som ?jag förstår inte varför jag känner så här? och ?jag önskar ibland att jag inte hade sagt någonting?. Hon säger att hon inte vet vem hon är längre eller vad hon vill. Hon vill inte flytta och vill inte heller att jag flyttar. Hon är förvirrad och vet ingenting om hur hon känner. Däremot så har hon inga problem med att jobba, tycker snarare det är skönt att komma iväg och tvingas tänka på annat. Både hon och jag har egna samtal inbokade på diverse håll, men dessa ligger 1-2 veckor bort i tiden.

Ett annat problem (eller är det kanske en ljusglimt?) är att vi fortfarande har sex. Vi har aldrig haft ett dåligt sexliv, men sedan den här händelsen inträffade kan jag nästan säga att det har blivit bättre! Mycket mer kyssande och väldigt passionerat. Det är som att vi stänger av all ångest, sorg mm. Men i vardagslivet så känns det väldigt stelt, vi kramas då och då men oftast känns det påtvingat från hennes sida. Jag är tydlig med att hon ska säga ifrån om någonting känns obekvämt eller om hon vill vara ifred från mig. Jag försöker ge förslag på aktiviteter för att vi ska ?bryta oss ur vardagslunken?, spendera tid tillsammans och kanske kanske hitta tillbaka till det vi en gång hade. Hon är inte särskilt intresserad av detta, tycker att det känns tillgjort och vill ta små steg åt gången, kanske se på en film tillsammans men i varsin ände av soffan. Jag kan förstå detta, men jag kan tyvärr inte hjälpa att jag då känner mig frustrerad eftersom jag upplever det som att hon inte vill försöka. Men å andra sidan, varför skulle hon annars vara kvar?

Så vad säger ni? Finns det någon där ute som någon gång har hamnat i samma sits som mig? Hur länge ?försökte ni hitta tillbaka till varandra? och framför allt: hur gick det? Jag är så ledsen och förtvivlad, vill inget hellre än att det ska bli bra igen. Vill även tro att hon vill det, hon säger i alla fall det, men min magkänsla är att hon redan har gett upp och vill lämna. Jag vill så mycket men är samtidigt rädd för att skrämma iväg henne.

Ledsen för långt inlägg.

• Svar på tråden Min fru har tappat känslorna för mig
  • Anonym (Samma)

Jag befinner mig i din frus sits. Älskar min partner men mer som en bästa vän eller bror. Däremot skulle jag aldrig lämna honom, vi är som sagt bästa vänner och har kul ihop.

Men hon älskar inte dig längre eller? Skulle du vara ok med att hon älskar dig som en bror? Har man barn tycker jag att man inte bara ska lämna så lätt. Hon verkar iaf vara attraherad av dig eftersom att ni har bra sex.

• ragnvaldigur

Jag beklagar käre TS.
    En liten fundering: Har tanken slagit dig att hon kanske har fått känslor för nån annan?

Det har nämligen jag fått, i mitt förhållande. Det är skitjobbigt.

• Anonym (Orka)

Jävligt segt och tråkigt det du skriver, beklagar och hoppas på det bästa...för er båda! Klängapa vill du inte vara men samtidigt vill du ju veta.. Tanken kommer ju alltid oxå, om hon träffat nån annan! Är det så så få detta överstökat snarast och gå vidare. Lycka till

• DeppJohnny

Tack för sympatierna. Angående om hon har träffat någon annan; man kan förstås aldrig vara 100% säker men hon säger att hon inte har gjort det, inte ens fattat tycke för någon. Jag väljer att tro på det, hennes känslor för mig har helt enkelt dött ut. Vet inte hur jag ska bete mig när jag är ensam med henne, jag försöker hela tiden att bete mig "som vanligt" men det gör så ont. Jag vill så mycket men förstår så klart att det skrämmer iväg henne. Funderar också hur länge vi orkar ha det så här, både hon och jag. Jag är verkligen beredd att göra allt för att lösa detta, hon är mitt livs kärlek.

• Anonym (JR)

Ni kanske behöver sakna varann för att uppskatta varann. Kan du resa bort ett tag? Till nån kompis eller släkting. Man saknar inte kon förrän båset är tomt vet du.

• Anonym (Lycka till)

Börja dejta igen? Varandra alltså! Bio restaurang besök promenader shopping runda hotellnatt osv. De där sakerna som man "glömmer" i vardagen. Tid ifrån varandra tror jag inte på, det känns ju mer som flykt eller att man gett upp! Ofta är det ju bekräftelser humor hitta på kul saker man saknar när allt blir vardag!

• DeppJohnny
    Jag är också inne på att vi flyr från problemet om vi flyttar isär, å andra sidan har hon sagt att hon inte känner någon längtan efter mig längre. När hon jobbar långa 
    dagar så längtar hon hem till barnen men inte till mig. Sådant gör fruktansvärt ont att höra men jag uppskattar så klart att hon är ärlig. Kanske kan denna längtan återuppstå om vi är ifrån varandra ett tag?

Faktiskt så provade vi att gå ut på restaurang förra veckan. Barnen fick sova borta. Det blev en väldigt mysig och trevlig kväll och hon såg ut att uppskatta det. Åtminstone för mig så kändes det som en kväll från den gamla goda tiden. Även morgonen efter var det bra. Senare under dagen åkte jag iväg och hämtade hem barnen. När jag kom hem var hon kall och drog sig undan från mig. Jag frågade om något var fel, hon sa att det kändes skönt att jag var borta. Jag blev ledsen att höra detta, det blev lite tjafs men vi redde ut det snabbt (vi pratar ju faktiskt med varandra nu!) och i efterhand har jag förstått att hon menade att hon hade haft en bra kväll men att det även var skönt att få vara ensam ett tag. Det är svårt att förklara och formulera, men hon sa att hon inte visste om det hon kände för mig den kvällen var "här och nu" eller om hon på något sätt mindes det vi en gång hade och levde i den tanken. Sedan denna dag har hon varit både upp och ner, men tyvärr mest nere. Vill verkligen att hon ska få komma iväg och prata med någon annan än mig och hennes kompisar, men det är så klart köer och väntetider överallt. Att hon inte vet vad hon vill tär på henne, men speciellt på mig. Ovissheten är som en ständig klump i magen.
    Jag tycker att "börja dejta varandra igen" låter som en bra grej, men problemet är att hon inte är lika övertygad. Hela tiden känns det som att det är jag som försöker och ger förslag på saker som vi kan hitta på, bryta vardagsmönstret liksom. Hon tycker det känns konstgjort och vill skynda långsamt. Jag måste faktiskt lyssna på det hon säger eftersom det ska kännas rätt för henne. Jag har sagt att jag ska ta det lugnt och låta henne komma med förslag på saker vi kan hitta på, när hon är redo för det. Jag vill så klart att hon ska vara kvar för att hon älskar mig och inte av andra anledningar.
    Finns det någon som har varit i samma sits och faktiskt lyckas hitta tillbaka till det ni hade? Vad gjorde att ni kom fram till det? Hur lång tid tog det? 
  • Anonym (Liknande situation..)

Efter 18 års förhållande berättade min sambo på att han tappat känslorna för mig. Han var också osäker på ifall det gick att reparera vårat förhållande.

Därefter följde en iskall månad då vi knappt sade hej till varandra efter arbetet. Till skillnad från dig och din fru så försvann all vänskap mellan oss då han började anklaga mig för en massa elaka saker. Jag tror nu i efterhand att det var saker han varit missnöjd med under förhållandet men hållit inom sig. Precis som du och din fru bråkade vi nästan aldrig (förutom i början av förhållandet). Risken finns nog att passionen minskar om man agerar som bästa vänner. Man umgås för mycket med varandra, och tillåter inte riktigt den andre att få sakna en.

Jag fann mig inte i att leva i total misär och flyttade ut väldigt snabbt. Nu i efterhand är jag övertygad om att det var det som räddade vårat förhållande. Endast 2 veckor efter flytten  började han ta kontakt med mig igen via sms(jag hade inte kontaktat honom alls under den tiden). Efter ytterligare 2 veckor kom ett erkännande att han saknade mig enormt mycket.

Jag väntade däremot ett år innan jag flyttade tillbaka igen. Vi gick på många dater på helgerna som särbos. På vardagarna sågs vi inte alls och fick därmed möjligheten att sakna varandra.  Vi gjorde alltså något som vi knappast gjort under förhållandet, vi hittade på saker på daterna och vi fick sakna varandra mellan träffarna. 

Det är omöjligt att i efterhand veta om min sambo bara var less på förhållandet eller om han förälskat sig i någon annan kvinna. Jag vet bara att det verkligen stämmer att "man inte saknar kon förrän båset är tomt ".

Om du inte orkar leva med tillståndet ni är i nu, så tror jag det bästa är att komma ifrån varandra på något vis. Då först får hon möjligheten att känna efter hur det är att vara helt utan dig (och då inte bara under arbetstid). Visst finns en risk att hon inser att hon inte saknar dig, men då har du besparat dig tid att hitta en ny kvinna som älskar dig på riktigt. 

"Everybody needs a little time away,
    i heard her say, from eachother,"
    Even lovers needs a holiday, 
    far away from eachother"

• WireLess

Vill inte göra dig ledsen men hon har fått intresse av en annan man och har förmodligen gjort det ett tag.
    Sina tappade känslor och kalla sätt mot dig beror på att hon vill vara med honom men känner skuld för det hon gör. Det blir konflikt i skallen och det visar sig i uttryck som ilska till dig.
    Var lite kylig nu och tänk utanför boxen ett tag så kommer det att klarna för dig.
    Det fungerar dessutom inte så att en småbarnsförälder med två små barn och villaliv, med allt vad det innebär, helt plötsligt kommer på att "jag har tappat känslor". Oavsett vad många kommer att säga så gör det inte det! Det finns alltid en backup..
    vakna nu..

• Anonym (//)
    WireLess skrev 2016-11-25 13:13:50 följande:

Vill inte göra dig ledsen men hon har fått intresse av en annan man och har förmodligen gjort det ett tag.
    Sina tappade känslor och kalla sätt mot dig beror på att hon vill vara med honom men känner skuld för det hon gör. Det blir konflikt i skallen och det visar sig i uttryck som ilska till dig.
    Var lite kylig nu och tänk utanför boxen ett tag så kommer det att klarna för dig.
    Det fungerar dessutom inte så att en småbarnsförälder med två små barn och villaliv, med allt vad det innebär, helt plötsligt kommer på att "jag har tappat känslor". Oavsett vad många kommer att säga så gör det inte det! Det finns alltid en backup..
    vakna nu..

Ursäkta, men du måste vara man. Generellt vågar inte män lämna sitt förhållande förrän de blivit kära i någon annan (och dessutom är säkra på att hon vill ha ett förhållande). Medan kvinnor generellt lämnar förhållandet för att de vill hitta sig själva.
Svar på tråden Min fru har tappat känslorna för mig