• Anonym (Adam)

Vid sjukdom, vart går gränsen för när du sjukanmäler dig?

När tar du lite medicin och drar dig till jobbet trots sjukdom och när sjukanmäler du dig?

Vad jobbar du med?

Började tänka på det här när jag idag stod och snörvlade när jag tog emot kunder vid kassan, ögonen lite sådär vackert hängiga som de kan bli vid en förkylning. Man känner sig ju inte fräsch, men det är ju bara en förkylning! Eller?

Jag vet faktiskt inte vart jag ska dra linjen för mitt arbete, det känns ju inte helt okej att vara en smittospridare när man står i en kassa, men samtidigt känns det fel att sjukskriva sig för en förkylning.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Vid sjukdom, vart går gränsen för när du sjukanmäler dig?
  • Anonym (Tjej)

Är jag förkyld så går jag. Har jag feber eller ont i halsen så jag inte kan dricka/äta/prata så stannar jag hemma.

• Ankissen

Jag är gymnasielärare. Stannar hemma om jag hostar så jag ej kan prata eller om jag har feber över 38. Annars jobbar jag med förkylning. Blir så mycket inställda lektioner och sjukt mycket att jobba ifatt annars.

• Anonym (Städare)

Om förkylningen känns ordentligt i hela kroppen så stannar jag hemma. Om den mest bara känns i luftvägarna brukar det funka att jobba. Mitt jobb kräver att jag orkar röra mig hela dagen, men jag kommer som regel inte så tätt inpå folk. För säkerhets skull är jag extremt noga med handhygienen de första dagarna av en förkylning, och jag använder nässpray mot rinnsnuva så att jag inte ger ifrån mig en massa virusfyllt snor.

• Carambolan

Är jag extremt snorig eller hostig brukar jag ställa in kundmöten (känns oproffsigt att ge ett sjukt och smittsamt intryck) och jobba hemifrån istället. Har jag lindrig feber eller bara känner mig hängig så jobbar jag också hemifrån, kanske kompar ut ett par timmar och tar en kortare dag. Är jag sängliggandes eller magsjuk sjukanmäler jag mig.

• Monchichier