• Anonym (Adam)

Vid sjukdom, vart går gränsen för när du sjukanmäler dig?

När tar du lite medicin och drar dig till jobbet trots sjukdom och när sjukanmäler du dig?

Vad jobbar du med?

Började tänka på det här när jag idag stod och snörvlade när jag tog emot kunder vid kassan, ögonen lite sådär vackert hängiga som de kan bli vid en förkylning. Man känner sig ju inte fräsch, men det är ju bara en förkylning! Eller?

Jag vet faktiskt inte vart jag ska dra linjen för mitt arbete, det känns ju inte helt okej att vara en smittospridare när man står i en kassa, men samtidigt känns det fel att sjukskriva sig för en förkylning.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Vid sjukdom, vart går gränsen för när du sjukanmäler dig?
  • Anonym (Tjej)

Är jag förkyld så går jag. Har jag feber eller ont i halsen så jag inte kan dricka/äta/prata så stannar jag hemma.

• Ankissen

Jag är gymnasielärare. Stannar hemma om jag hostar så jag ej kan prata eller om jag har feber över 38. Annars jobbar jag med förkylning. Blir så mycket inställda lektioner och sjukt mycket att jobba ifatt annars.

• Anonym (Städare)

Om förkylningen känns ordentligt i hela kroppen så stannar jag hemma. Om den mest bara känns i luftvägarna brukar det funka att jobba. Mitt jobb kräver att jag orkar röra mig hela dagen, men jag kommer som regel inte så tätt inpå folk. För säkerhets skull är jag extremt noga med handhygienen de första dagarna av en förkylning, och jag använder nässpray mot rinnsnuva så att jag inte ger ifrån mig en massa virusfyllt snor.

• Carambolan

Är jag extremt snorig eller hostig brukar jag ställa in kundmöten (känns oproffsigt att ge ett sjukt och smittsamt intryck) och jobba hemifrån istället. Har jag lindrig feber eller bara känner mig hängig så jobbar jag också hemifrån, kanske kompar ut ett par timmar och tar en kortare dag. Är jag sängliggandes eller magsjuk sjukanmäler jag mig.

• Monchichier

Om jag vet att jag inte kommer orka jobba i 8 timmar stannar jag hemma. Det brukar krävas ganska mycket för det dock. I våras hade jag bihåleinflammation och då fick jag inte jobba eftersom alkohol var det enda som hjälpte mot den hemska värken, de tyckte att det var olämpligt att gå runt småfull på kontoret, veklingarna. Men så fort det inte kändes som att hela huvudet var på väg att sprängas gick jag till jobbet.

• Tindraz

När jag är så sjuk att jag inte ens kommer ur sängen med en gaffeltruck, magsjuk eller gjort mig så illa att jag blir sjukskriven av läkare (är klantfia delux tyvärr) fast jag har jobbat med brutna tår inte helt skönt. Jobbar inom restaurangbranschen.

• Anonym (...)

Jag stannar hemma från arbete

-om jag smittar

-när jag inte kan utföra mitt arbete (typ ingen röst, hostar oavbrutet, brutna ben, kraftig nackspärr, ryggskott)

-när jag inte orkar göra ett bra jobb (pga av sjukdom givetvis)

Jag jobbar som säljare. Mitt yrke kräver att jag är "fräsch" och på topp. Är jag hängig och sjuk finns det kollegor som gör mitt jobb bättre.

Jag är ingen martyr som ska jobba oavsett mående. Jag har haft hjärtsäcksinflammation. Man ska vila när man är sjuk, uppenbarligen.

• Fairydust

Om jag har feber stannar jag hemma. Eller om jag verkligen är superförkyld, sådär så hela huvudet känns som att det ska sprängas och bihålorna värker. Så pass dålig att jag knappt orkar gå upp ur sängen, då stannar jag hemma.

• Anonym (...)
    Monchichier skrev 2016-11-24 21:29:07 följande:

Om jag vet att jag inte kommer orka jobba i 8 timmar stannar jag hemma. Det brukar krävas ganska mycket för det dock. I våras hade jag bihåleinflammation och då fick jag inte jobba eftersom alkohol var det enda som hjälpte mot den hemska värken, de tyckte att det var olämpligt att gå runt småfull på kontoret, veklingarna. Men så fort det inte kändes som att hela huvudet var på väg att sprängas gick jag till jobbet.

Haha alkohol ska jag testa om jag får bihåleinflammation fler gånger.
  • Cinza

Jag jobbar med flerfunktionsnedsatta barn som är infektionskänsliga och en vanlig förkylning kan bli väldigt besvärlig för dem. Detta gör att vad jag orkar är mindre relevant. Det som är viktigt är hur smittsam jag kan tänkas vara.

• Harvester

Är hemma vid feber och/eller att jag känner mig så crappig att jag inte orkar gå (har mkt kundkontakt och även lite fysiskt krävande jobb). Naturligtvis hemma vid magsjuka.

Generellt tycker jag man ska ta hänsyn till sina arbetskamrater och inte smitta ner dem för att vara "duktig". Dina arbetskamrater kommer inte uppskatta att bli sjuka och din chef kommer inte uppskatta att 10 pers ringer sig sjuka istf en...

Personligen tar jag mycket hellre lite mer jobb än att bli sjuk, gissar att det gäller de flesta?

• Monchichier
    Anonym (...) skrev 2016-11-24 22:58:50 följande:

Haha alkohol ska jag testa om jag får bihåleinflammation fler gånger.

Det är typ det enda receptfria som hjälper hyggligt
  • Anonym (Maja)
    Harvester skrev 2016-11-24 23:08:31 följande:

Är hemma vid feber och/eller att jag känner mig så crappig att jag inte orkar gå (har mkt kundkontakt och även lite fysiskt krävande jobb). Naturligtvis hemma vid magsjuka.

Generellt tycker jag man ska ta hänsyn till sina arbetskamrater och inte smitta ner dem för att vara "duktig". Dina arbetskamrater kommer inte uppskatta att bli sjuka och din chef kommer inte uppskatta att 10 pers ringer sig sjuka istf en...

Personligen tar jag mycket hellre lite mer jobb än att bli sjuk, gissar att det gäller de flesta?

Men är det inte så att förkylning smittar mest i början när den håller på att bryta ut? Och det skulle ju kännas konstigt att vara hemma utan att vara sjuk.

Jag har ett jobb dår jag kan hålla mig undan och inte exponera min arbetskamrater vid förkylningar. Om jag skulle få magsjuka skulle jag inte gå till jobbet annars handlar det om ifall jag alls inte skulle orka jobba. Arbetsmässigt påverkar inte min sjukdom någon annan på jobbet i normalfallet, de får inte mer att göra att jag är sjuk. Om vi snackar vanlig kort sjukdom allså.
  • sextiotalist

Om jag har väldigt mycket att göra och är halvdan kan jag arbeta hemifrån. Har jag lite att göra så kan jag ta en dag hemma. Jag har slutat att vara hjälte och det enda som händer är att jag får mer att göra. Är det leverens så kan jag också arbeta hemifrån.

Det kan dock krävas att jag måste hämta datorn.

• Anonym (Visst)

Stannar så fort jag känner mig tydligt förkyld. Lite snor funkar men där går gränsen. Jag har ett ofta ganska fysiskt jobb och skulle aldrig riskera min hälsa (hjärtat) för jobbets skull. Som tur är är jag bara sjuk kanske 3-5 dagar per år i snitt. Vissa år 0 gånger.

• Anonym (Veklingen)

Jag brukar alltid bli så hängig vid en förkylning att det bara funkar med vila. Annars går det aldrig över. Just nu arbetar jag som personalchef och har flera möten inbokade på daglig basis. Att smitta ner andra och öka sjukfrånvaron hos oss är inte okej så de ser helst att man är hemma om man smittar.

Har jag dessutom så ont i halsen att jag inte kan svälja min egen saliv blir det svårt att prata och då gör jag ingen nytta på jobbet.

Däremot har jag arbetat när jag haft brutna tår och lunginflammation. Jobbade då med att köra transporter och sortera/packa leveranser på lager. Lite jobbigt med det hårda betonggolvet och att vara ute i snöstorm med tofflor på fötterna men samtidigt hjälpte den kalla luften mot hostan.

• fornminne

Kraftig förkylning: Stannar hemma.

Småförkyld: Går och jobbar. 

Jobbar som köksansvarig och aktivitetsansvarig på ett äldreboende. Måste tänka på smittorisken, då några av våra boende är infektionskänsliga. Men vi är inte skyldiga att stanna hemma för minsta lilla. Sen skulle jag inte gå och jobba om jag var riktigt risig, oavsett vilket jobb det handlade om.

• fornminne
    Cinza skrev 2016-11-24 23:04:56 följande:
    Jag jobbar med flerfunktionsnedsatta barn som är infektionskänsliga och en vanlig förkylning kan bli väldigt besvärlig för dem. Detta gör att vad jag orkar är mindre relevant. Det som är viktigt är hur smittsam jag kan tänkas vara.
    Jag hade ett sådant jobb tidigare. Jag orkar oftast jobba när jag är förkyld, så länge jag inte är dunderförkyld. Men på mitt förrförra jobb var man tvungen att stanna hemma pga smittorisken. Delvis är det så även på mitt nuvarande jobb, men inte lika strikt.
  • Fru Ve

Är alltid hemma vid magsjuka. Vid förkylning går gränsen vid feber eller om jag är så dålig att jag inte orkar jobba trots värktabletter regelbundet. Det händer sällan faktiskt, förutom nu när jag är gravid. Blir tyvärr mycket lättare sjuk och vill heller inte proppa i mig massor av tabletter (tar gärna Treo annars vid sjukdom som o-gravid). Så det har blivit några sjukdagar senaste månaderna. Vi har väldigt dåligt med vikarier på mitt jobb så det är en anledning att jag inte är hemma i onödan. Sen är det så dyrt med karensdagen.

Migrän har jag också ibland men som o-gravid botar jag det med Imigran som nästan alltid hjälper så jag slipper gå hem och sjukskriva mig.

Svar på tråden Vid sjukdom, vart går gränsen för när du sjukanmäler dig?