• JuliaKarlsson123

Vad vet du om barnarbete?

Hej jag håller på att skriva en uppsats om barnarbete. Skulle vara intressant att få veta hur mycket ni vet om just barnarbete.  Har några frågor som jag skulle uppskatta att få svar på!Solig

1. vad är det värsta du har hört om barnarbete?
    2. Vad skulle du tro är det yngsta åldern där barnarbete förkommer?
    3. Har du sätt barnarbete med dina egna ögon någon gång? tex om du varit i någon annan del av världen.

Tack på förhand!SkrattandeHjärta

• Svar på tråden Vad vet du om barnarbete?
  • Monchichier

Jag vet att barnarbete inte alls är en så svart och vitt fråga utan egentligen är oerhört komplex. Tog man bort allt barnarbete försvinner inte alla övriga problem och barnen skulle i alla fall inte kunna gå i skolan eller vara barn.

Men mina svar då:

1. Räknas prostitution som arbete? I sådana fall är det väl alla "barnbordeller" som finns allra värst enligt mig. Eller typ de fallen man hört om när en liten pojke blev mördad med en tryckluft och liknande för att de misskött arbetet.

2. Typ 4-5 år gossar jag på.

3. Nej det har jag inte. Åker inte till sådana ställen. Vilket egentligen är helt galet eftersom länderna behöver en bättre inkomstkälla än det som kommer från barnarbete. Då är turism ett väldigt bra sätt och ligger ofta ganska bra till hands. Men det gäller ju att locka till sig turister då och barnarbete motverkar det väldigt mycket. Lite moment 22 där..

Jag har ju iofs sätt barn som tigger och 12-åringar som delar ut reklam. Men jag tror att du inte menar just den formen av barn/slavarbete.

Svar på tråden Vad vet du om barnarbete?