• Scruffy

Kvarnskolan - Jakobsberg, Järfälla

Hej,

Vi var igår på öppet hus på Kvarnskolan i Jakobsberg.

Det var en allmän presentation av rektor, kurator mm i början och sedan fick vi gå en tipspromenad runt skolan.

Den allmänna var mycket kort och jag tyckte inte det handlade så mycket om skolan alls. 

På något sätt känns det som om det var mycket bristfällig information.

Lokalerna var fräscha och det såg mycket fint ut.

Det jag efterlyser är information från er som har barn där. Allt från himmel och jord om vad som är bra eller dåligt.

Hoppas att jag får massor av svar.

• Svar på tråden Kvarnskolan - Jakobsberg, Järfälla
  • Monchichier

På min tid var Kvarnskolan kvarngymnasiet som då var en riktig problemskola då det var en skola för de som inte var behöriga till gymnasiet.

Ser att den nya skolan invigdes i augusti i år så jag gissar på att det är lite för tidigt att säga varken bu eller bä om den just nu. Allt nystartat dras ju alltid av banrsjukdomar osv. Dock så ligger den ett stenkast från vittraskolan som varit riktigt bra från dag ett. Men min spontana tanke är att om de har öppet hus nu så känns det som att de har problem att fylla ut klasserna? Vad det beror på kan jag bara spekulera i.

• Scruffy

Alla skolor har öppet hus en kväll nu på hösten för dem som ska börja i 6:an.
    Nästa veckan ska vi till Björkeby och Fjällen.

Man får någon typ av information och sedan gå runt och titta i lokalerna..

Så du säger att Vittraskolan är bra? Jag tycker att jag har läst så mycket dåligt om Vittra här på FL,

• Monchichier
    Scruffy skrev 2016-11-23 09:50:24 följande:

Alla skolor har öppet hus en kväll nu på hösten för dem som ska börja i 6:an.

Nästa veckan ska vi till Björkeby och Fjällen.

Man får någon typ av information och sedan gå runt och titta i lokalerna..

Så du säger att Vittraskolan är bra? Jag tycker att jag har läst så mycket dåligt om Vittra här på FL,

Vittra är bra för barn som kan och vill ta eget ansvar. Jag misstänker att man hör dåligt om vittra på FL eftersom det är ganska många curlande mammor i omlopp här, som kräver att skolor servar barnen på samma sätt som de själva.

Varför har man öppet hus för de som ska börja 6:an? Är det inte längre till högstadiet man byter?
  • Scruffy

Kan vara olika men min dotter går in en skola från 1-5. Hon måste byta nästa år.

I Järfälla verkar det vara att man byter till år 6.

Stod i går i mitt i att det var något förslag om att man ska gå tillbaka till låg, mellan och högstadiet som det var tidigare, men det kommer ju först om X antal år.

Då finns det Fjällen, Viksjö, Kvarn, Bjärkeby, Tallbohov och Vittra samt Engelska skolan.

Har du erfarenhet av någon annan av dessa?

• Monchichier
    Scruffy skrev 2016-11-23 11:39:20 följande:

Kan vara olika men min dotter går in en skola från 1-5. Hon måste byta nästa år.

I Järfälla verkar det vara att man byter till år 6.

Stod i går i mitt i att det var något förslag om att man ska gå tillbaka till låg, mellan och högstadiet som det var tidigare, men det kommer ju först om X antal år.

Då finns det Fjällen, Viksjö, Kvarn, Bjärkeby, Tallbohov och Vittra samt Engelska skolan.

Har du erfarenhet av någon annan av dessa?

De erfarenheter jag har är väldigt gamla. Varken Fjällen, Viksjö och Tallbohov fungerade för 15 år sedan. De kan ju mycket väl vara så att de är fullt fungerande idag dock. Engelska skolan i Gubbängen vet jag är väldigt bra idag, det är ju dock ingen garanti för att skolan i Järfälla funkar lika bra.
  • Louiiselar

Hej, jag går på Kvarnskolan i åk 8. Vår rektor är väldigt bra då hon ofta är ute på lektioner osv och ser vad vi lär oss. Vår biträdande rektor slutade sorgligtvis. Vi har väldigt öppna lärare på skolan och eftersom vi är en ganska liten skola så får man möjligheten att bli nära med många lärare. Anledningen till att du nog tyckte det var dåligt med information är för att vi är nyinflyttade från gymnasiet och inte riktigt kommit igång med allt, det har framförallt varit problem med värme och dörrar som gått sönder. Men skolan är väldigt bra och har bra lärare. Hoppas detta hjälpte dig lite iallafall.

• Scruffy

Tack för svar. 

Kvarnskolan la vi som tredje alternativ.

Borde få svar om två veckor så det ska bli spännande att se var hon får plats.

Svar på tråden Kvarnskolan - Jakobsberg, Järfälla