• Kvarnlyckan

Sambolag, för-nackdel?!

Hej!

Min sambo tog efter 15 år ett eget initiativ och beslut att avsluta vår relation och så vackert som "finna meningen med livet"!

Jag står kvar med ett hus som jag byggt med egna händer och slitigt som ett djur för. Paralellt som jag har uppvaktat, uppmuntrat och gjort mitt yttersta för att min sambo ska vara världens lyckligaste kvinna. Något som jag i dag inte har ett skit för!

Nu vill hon ha 500.000kr av mig enl samboavtal och husets värde.

Själv så vill jag knappt ge henne ett skit eftersom jag anser att det är hennes beslut att dra.

Många påstår att jag inte har en chans pga samboavtalet men jag undrar om det finns andra med liknande erfarenheter och om det finns något sätt att minska de 500.000 som hon påstår sig ha rätt till.

• Svar på tråden Sambolag, för-nackdel?!
  • Kerubmamman

Vad står det i ert samboavtal? Ägde du huset före du träffade henne?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kvarnlyckan

Nä, vi har inget samboavtal skrivet mellan oss men hon påstår att det gäller ändå. Vi har stått för 50/50 av lån.

• Peonies

Utgör huset samboegendom, gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, så har din före detta sambo rätt till sin hälft enl. SamboL.

• Marie 1
    Kvarnlyckan skrev 2016-11-23 00:49:24 följande:

Nä, vi har inget samboavtal skrivet mellan oss men hon påstår att det gäller ändå. Vi har stått för 50/50 av lån.

Surt för dig. Synd att hon inte kunde uppskatta allt du gjort för er...

Tror tyvärr hon har rätt till halva husets värde eftersom ni köpt det tillsammans. Hur länge hade ni varit tillsammans innan ni köpte det? Det kan ha betydelse.

Vart får hon summan 500.000 ifrån?
  • Kerubmamman
    Kvarnlyckan skrev 2016-11-23 00:49:24 följande:

Sambolagen gäller för alla, i ett samboavtal kan man avtala bort en del saker som bostaden. Väldigt enkelt förklarat. Så huset ska ingå i bodelningen.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kvarnlyckan

Huset är värderat till 3,3. Lånet är på 2,3. 1 miljon i vinst / 2 blir 500.000kr... Men, sen bör väl även vinstskatt, mäklararvode mm räknas i från..?!

Ja, hon har knappt lyft ett finger när det gäller arbetsinsatser och jag har gjort precis allt. Därför vill jag inte ge henne mer än nödvändigt..

• Peonies
    Kvarnlyckan skrev 2016-11-23 01:34:30 följande:

Huset är värderat till 3,3. Lånet är på 2,3. 1 miljon i vinst / 2 blir 500.000kr... Men, sen bör väl även vinstskatt, mäklararvode mm räknas i från..?!

Ja, hon har knappt lyft ett finger när det gäller arbetsinsatser och jag har gjort precis allt. Därför vill jag inte ge henne mer än nödvändigt..

Har du tänkt att köpa ut henne? Baserat på de uppgifterna ovan så låter det rimligt. Borträknat mäklararvode och ev. reavinstskatt. Skatten kan ni skjuta upp om ni investerar i ny bostad och uppfyller kraven för uppskov. 

Jättetråkig situation för dig, verkligen. 
  • Kjell2
    Kvarnlyckan skrev 2016-11-23 01:34:30 följande:

Då ni inte har något samboavtal är det Sambolagen som gället. Införskaffades huset för gemensamt boende eller hade du det innan ni blev sammanboende?

Om huset är köpt billigt och har högt marknadsvärde idag är en möjlighet för dig att peka på en hög vinstskatt som kommer dra ner bodelningsvärdet.

• sextiotalist

Tänk om folk tänkte ett steg till och tog reda på vad som gällde innan de gifte sig eller skaffar ett gemensamt boende, så slipper man stå där med skägget i brevlådan när det tar slut.

Eftersom ni inte har något eget avtal (samboavtal) så är det sambolagen som gäller. Har ni skaffat det för gemensamt bruk så ingår det i det som ni ska dela (oavsett vem som lämnar) likväl som alla möbler och husgeråd som ni köpt för gemensamt bruk

• Noname00
    Kjell2 skrev 2016-11-23 08:42:26 följande:
    Då ni inte har något samboavtal är det Sambolagen som gället. Införskaffades huset för gemensamt boende eller hade du det innan ni blev sammanboende?

Om huset är köpt billigt och har högt marknadsvärde idag är en möjlighet för dig att peka på en hög vinstskatt som kommer dra ner bodelningsvärdet.
    Man måste inte följa sambolagen, det går utmärkt att komma överens själv mellan 2 parter.
    Varför skulle han kunna peka på hög vinstskatt hur skulle det dra ned värdet?
Svar på tråden Sambolag, för-nackdel?!