• JohannaSaGo

2månaders äter mycket

Ska det verkligen alltid vara mat kvar i flaskan när man ger ersättning till bebis?? Rekommendation för en 2mpnaders är cirka 140-160ml om jag skriver rätt. Min 2månadrrs son äter lätt upp 235ml (cirka var 5:e timme) han äter upp allt men vågar inte ge mer :o ska jag lägga mer eller är det risk att han går upp för mycket??

• Svar på tråden 2månaders äter mycket
  • syntharen

Jag tror att han äter mycket per gång för att det går 5 timmar mellan. Min första son fick bara ersättning och han åt ca varannan vartredje timme och åt nog runt 210-250 ml per gång.

Så låt din son äta så mycket han vill. Bebisar så små ska få äta så mycket dom vill.

• syntharen

Jag är dock inte helt säker på mängden han åt runt 2 månader, men jag vet att det var mer än rekommendationerna på paketet. Han växte ordentligt och låg lite över medelkurvan fram till 7 månader. Nu är han en rätt spinkig men lång 6-åring.

• fjanten

Ja, det ska vara en skvätt kvar och det är endast rekommendationer på paketen. Tror snarare att ditt barn äter så mycket eftersom det är så lång tid mellan tillfällena. Min BVC-sköterska sa att det var daga att öka mängden när barnet ätit upp allt i sin flaska två måltider i rad.

• JohannaSaGo

Jo visserligen kan det gå 5-6 timmar emellan tills han är hungirg igen =) 

Men enl, rekommendationerna ska dom ju äta cirka 5 gånger om dagen bara.. 

Vilket det blir om han äter med 5 timmars mellanrum ungefär.. =) Men ska absolut låta han äta så mycket han vill! alternativt kolla om han vill äta oftare 

• JohannaSaGo

vill tillägga att BVC tyckte jag skulle ge oftare och mindre portioner istållet så att han inte får ont i magen.. har provat att "bara" ge 200ml men då blir han ju inte mät och känns så taskigt =( 

Svar på tråden 2månaders äter mycket