• mammajohanna123

Tips/idéer till fyraårskalas

Hej!

Min son fyller 4 om en månad och vi har tänkt bjuda pojkarna i dagisgrupper på kalas, det blir hans första kompiskalas och jag vet inte riktigt vad vi ska hitta på, allt från tips vad vi ska ha i godispåsen till mat och lekar välkomnas varmt, lillebror som ligger i magen har bf några dagar innan sonen har kalas, så det känns son det är enklare att ha kalaset på lekland, eller vad tycker ni? Det är 8 pojkar med sonen som är inräknade. Vill ha ett roligt och bra kalas, men vill inte att det blir för opersonligt. Alla tips mottages tacksamt!

Navid 2012-12-29
  • Svar på tråden Tips/idéer till fyraårskalas
  • Carambolan

När de är så små tycker jag inte att man behöver styra upp en massa lekar. Det är stort nog att få komma hem till någon annan och prova alla nya leksaker.

I mat- och fikaväg brukar det i vårt område oftast vara korv med bröd, tårta eller glass och sedan skålar med snacks i form av popcorn, salta pinnar, etc. Några godispåsar har jag faktiskt inte sett till på de fyraårskalas vi varit på nyligen (min yngsta blir snart fyra) men när de äldre var så små var det ofta fiskdamm. Brukarde vara nåt kinderägg eller tablettask, lite plockgodis (max tio bitar typ) och sen en ballong eller partytuta eller liknande.

• Dixie

Om du är planerad att föda precis när kalaset är hade jag skjutit på kalaset - om 4 v är det ju jul också, jag hade hellre väntat till mitten av januari. Jag hade inte velat ha ansvar för 8 4åringar, på ett lekland - om ni vet att många föräldrar stannar kvar kan det i funka.

• Anonym (4)

Jag gjorde ingenting på kalaset, inga lekar eller så. Glasstårta, bullar, kakor, sedan fri lek. Fiskdamm med godis innan hemgång. 5 barn, alla lekte fritt. Några vuxna stannade, vi drack kaffe. 

Tänk på att barn kan komma när som (de är ju fullgångna från v 37), så häng inte upp dig på beräknad dag! Ha istället en backup om du och din man inte kan, kanske en släkting? Jag hade absolut haft det hemma, orka dra iväg och fixa på annan plats. Sedan är det dyrt på lekland.

• Anonym (Stenson)

Hej!
    Vår dotter älskar trolleri. Det finns väldigt många duktiga trollkarlar och kvinnor man kan anlita för bara ett kalas om man vill. En del tar såklart mer betalt än andra. Om ni kommer ihåg Talang som gick på 4an för många år sedan var Jimmy Svärdhagen med där. En trollkarl som trollar mycket i både Göteborg och Stockholm. Han är extremt duktig och är duktig på att prata med barnen också. hans hemsida är http://www.svärdhagen.se. Om man tycker att det blir för mycket med en trollkarl tror jag faktiskt många skulle uppskatta att bara få leka fritt. Barnen leker såklart på förskolan, men efter har vår dotter nästan aldrig haft någon kompis hemma. Har bara inte blivit så. Så för vår del skulle det nog räcka med att dom andra barnen bara får komma hem och leka fritt då dom nästan aldrig gjort det hos oss.
    Man kan lätt få lite ångest inför ett kalas annars men jag tror man bara ska släppa på vad man tror att alla förväntar sig av än.

Svar på tråden Tips/idéer till fyraårskalas