• Twinkle Little Star

När mina föräldrar avlider - vad sker vad gäller arv?

Mina föräldrar är tyvärr inte bra, har ingen kontakt med någon av dem. Den ena är narcissistisk psykopat och den andra aggressiv & auktoritär. De bor inte ihop (har nya familjer) och jag har inte pratat med dem på årtionden.

För mig personligen känns arv osv helt oviktigt då jag klarar mig ändå, men utifrån mina barns synvinkel har jag på senare år ändå accepterat att ett arv - när det än kommer - vore bra för dem, ur rent materialistisk synvinkel.'

Men vad sker när föräldrar dör som inte har kontakt med sitt barn? Hur får jag veta det och hur vet "någon" att jag ska vara med vad gäller utbetalning av arv? Ingen av mina föräldrars partners skulle direkt ringa mig för att tala om att de trillat av, snarare skulle de vilja försöka gömma undan allt de kan.

Någon som vet?

(nej, jag önskar inte livet ur dem men förstår ju rent logiskt att de kommer dö före mig antagligen, därav frågan. Kan det hjälpa mina barn är det ju något bra i kråksången).

• Svar på tråden När mina föräldrar avlider - vad sker vad gäller arv?
  • Långbenopluto

Personen som sköter bouppteckningen kommer ordna allt det. Du finns med som barn i registret på skatteverket, så du kommer inte missas.

• Birgitta02
    Scalaren skrev 2016-11-22 07:43:30 följande:
    Personen som sköter bouppteckningen kommer ordna allt det. Du finns med som barn i registret på skatteverket, så du kommer inte missas.
    Du är arvtagare och som ovan skriver så står du som barn hos skatteverket. Har du syskon så delar ni och får var sin del. Har era respektive föräldrar barn med nya partners, så ärver de också. Och då får ni dela med er av arvet. Rent krasst kan en förälder testamentera bort halva kvarlåtenskapen. Kvar finns då laglotten. Den delas mellan barnen. Är dina föräldrar gifta med nya partners så kan det vara så att hälften av kvarlåtenskapen är giftorätt.

Allt sånt reds ut när bouppteckningsman sätter igång med arbetet.
  • Twinkle Little Star
    Scalaren skrev 2016-11-22 07:43:30 följande:

Ok, tack!
  • Twinkle Little Star
    Birgitta02 skrev 2016-11-22 13:59:27 följande:
    Du är arvtagare och som ovan skriver så står du som barn hos skatteverket. Har du syskon så delar ni och får var sin del. Har era respektive föräldrar barn med nya partners, så ärver de också. Och då får ni dela med er av arvet. Rent krasst kan en förälder testamentera bort halva kvarlåtenskapen. Kvar finns då laglotten. Den delas mellan barnen. Är dina föräldrar gifta med nya partners så kan det vara så att hälften av kvarlåtenskapen är giftorätt.

Allt sånt reds ut när bouppteckningsman sätter igång med arbetet.
    Tack för svar!
Svar på tråden När mina föräldrar avlider - vad sker vad gäller arv?