• Polett

Om man inte tar ut 5 dagar efter barnet fyllt 1 år?

Hej!
    Undrar vad som händer förutom att SGI sänks om man inte tar ut 5 dagar i veckan efter barnet fyll ett år? Sänks även ersättningen när man måste vabba?
    Om jag tar ut 4 dagar i veckan efter ett år, baseras vabersättningen på vad?
    Vet att fp behåller sitt värde upp till barnet är 2 år.
    Har ett barn och planerar att vänta minst 3 år med nästa barn så jag hinner jobba upp min SGI sen.

• Svar på tråden Om man inte tar ut 5 dagar efter barnet fyllt 1 år?
  • Polett

Okej tack! Vet du vad den sänks till? Är det något minsta belopp då?

• Alexi

Den sänks till noll. Det innebär att du inte kan få sjukpenning, vab, graviditetspenning, närståendepenning.

Din fp betalas ut på samma nivå till barnets tvåårsdag, oavsett SGI.

• pigglet

Det är viktigt att skilja på SGI och FP. SGI = SjukpenningGrundande Inkomst. Ungefär samma sak som din lön. SGI ligger till grund för många olika ersättningar, tex föräldrapenning, tillfällig fp, sjukpenning, havandeskapspenning. Man får en SGI när man får en anställning som förväntas pågå minst 6 månader, eller när man faktiskt jobbat 6 månader (om det är ett vikariat som förlängs månad för månad tex).

Under barnets första år är båda föräldrarnas SGI skyddad. Efter det behöver man skydda den. Det gör man antingen genom att jobba, ta fp, vara inskriven på arbetsförmedlingen, sjukskriven osv - det går utmärkt att kombinera flera olika sysselsättningar men det ska bli 5 hela dagar sammanlagt.
    Skyddar man INTE sin SGI räknas den direktom till din faktiska lön.

Det finns en regel för FP (FöräldraPenning) som säger att även om du INTE skyddar din SGI så får du ändå behålla samma FP tills barnet fyller 2 år.
    Du får också behålla samma FP om du blir gravid innan barnet blivit 1:9 år, alltså att barnet beräknas födas innan första barnet blir 2,5 år. Dessa två regler är alltså lite extra generösa och ger dig samma FP även om du väljer att sabba din SGI.

Så länge du skyddar din SGI kommer du få FP enligt den. Då behöver man inte alls bry sig om att bli gravid inom 1;9 år osv. Jag har inte jobbat heltid sista 14 åren, men har fortfarande kvar min heltids-SGI, vilket skulle innebära att om jag blir sjukskriven så får jag sjukpenning på den. Eller om jag blir gravid så blir min FP baserad på heltid.

Detta händer om man INTE skyddar sin SGI:
    Redan från första dagen så nollas din SGI. Du får alltså 0 kronor om du själv blir sjukskriven eller om barnet blir sjukt (du kan alltså inte begära TFP). Finns ingen lägstanivå här - du får INGENTING.
    Du behåller dock samma föräldrapenning tills barnet fyller 2 år, sedan räknas den om till din SGI.

Man kan välja att inte skydda sin SGI, tex kanske man tänker att man ändå ska börja om att jobba senare. Börjar man jobba på ett arbete som beräknas pågå minst 6 månader så får man ju en ny SGI redan första dagen.
    Själv tänker jag lite "värsta scenario", dvs att jag eller barnet blir allvarligt sjukt/skadat (tänk trafikolycka, maken dör, barnet skadat - eller att jag eller barnet får cancer), jag kanske inte kan börja jobba heltid på flera år... Under tiden får jag alltså 0 kronor från försäkringskassan, eftersom jag nollat min SGI.
    Bara man är medveten om vad det är man tar ställning till.

• Polett

Tack för bra svar! Har bestämt mig för att inte nolla min SGI, tänker också på om det värsta skulle hända. Får försöka knåpa ihop de dagar jag har kvar på bästa sätt och använda min semester så ska jag nog kunna vara hemma längre :)

Svar på tråden Om man inte tar ut 5 dagar efter barnet fyllt 1 år?