Gymnasie på annan ort, flytta med som förälder
Vår dotter är 16 år och börjar gymnasiet i en ort 50 mil ifrån vår ordinarie bostadsort. Vi har endast en dotter som EOFs är väldigt mogen och ansvarsfull. Mitt jobb kan jag göra var som helst i världen och min sambo driver ett eget företag som kräver att han är på vår ordinarie bostadsort ca 15 v om året, hans företag går bra så pass bra så jag inte "behöver" jobba så mycket just för den ekonomiska delen men vi är inte gifta och han är ganska mycket äldre än mig. Nu känner jag att jag väldigt gärna skulle vilja flytta med vår dotter och jobba där istället med tanke på att hon endast är 16 år och att jag faktiskt inte trivs på vår nuvarande bostadsort. Min sambo vill att vi ska bo kvar 50 mil ifrån dotter och resa den tid vi kan, vilket ju innebär att vi är ännu längre bort än 50 mil. Dottern och jag är väldigt nära och hon är min bästa vän.
Jag tycker inte att man tar sitt föräldraansvar om man resonerar så att vi reser ut i världen och hon ska 16 år gammal ta hela ansvaret över sitt liv. Jag vill dessutom vara en del i hennes fysiska liv.
Min sambo blir ganska irriterad på mig som inte vill resa med honom. Men jag tänker också så att just nu kan vi leva på hans lön och hans pengar som i dagsläget är våra gemensamma men tänk om det tar slut mellan oss eller om han går bort och jag knappt jobbat de senaste åren och är 46 år gammal.
Hur tänker ni?