• Anonym (TS)

Abort imorgon, gör jag rätt?

Blev för en tid sen gravid med ett ons, helt oplanerat då jag även åt P-piller. Det har gått ett tag nu och jag har tid för att påbörja en sen medicinsk abort imorgon. Jag har inga som helst känslor för fostret i magen, känner mig inte ens gravid och jag har försökt att tänka på hur det skulle vara om jag behåll det men jag blir inte ens glad av det då. Därför tror jag att jag gör rätt beslut men jag är så rädd att jag kommer ångra mig när det väl är gjort. Kan tillägga att pappan till barnet inte vill att jag behåller det. Och förmodligen inte jag heller. Känner mig sp jävla villrådig. Hur vet jag att det är rätt beslut?

• Svar på tråden Abort imorgon, gör jag rätt?
  • Anonym (Karin)

Men varför tror du att du kommer att ångra det?Finns inget som tyder detta i ditt fall.Eller är du osäker ändå?Vad händer om du behåller,skulle du ångra detta med?

• Anonym (L)

Vad får dig att tveka? Du säger ju själv att du inte vill behålla. Vi kan inte veta om du gör rätt beslut eller ej. Det måste du känna efter själv.

• Anonym (A)

Jag tror att efter en abort så kommer man alltid då och då tänka på barnet man kunde haft oavsett om man önskade det eller ej. Det är nog också fullt normalt att känna vissa ångerkänslor eller skuldkänslor efteråt även om det egentligen var det bästa beslutet att göra abort.

Det du måste bestämma är att du gör abort av rätt anledningar och hålla fast vid det beslutet. Så även om du känner dig ledsen efteråt så vet du att det var rätt beslut.

Hoppas du tar beslutet som känns rätt för dig och att du tar dig igenom det här utan större besvär.

Kram och lycka till oavsett beslutet.

• Anonym (???)

Varför väntade du så länge då om du inte vill ha barnet?

• Alexander Bergbacka

Om det är rätt eller fel kan bara du svara på.

Vill du genomföra aborten så är det rätt, annars är det fel. Ingen annan kan svara för vad som är rätt eller fel att göra med din egen kropp, förutsatt att det inte är olagligt, vilket abort som bekant inte är.

• Lilla Ronja

Hej! Gör dett inte om du inte vill. Det finns stöd att få. Ibland känns det som att sjukvården anser att abort är det rätta om man är osäker, men lita på dig själv och följ ditt hjärta! Kram

• Anonym (F)
    Lilla Ronja skrev 2016-11-21 08:07:25 följande:

Hej! Gör dett inte om du inte vill. Det finns stöd att få. Ibland känns det som att sjukvården anser att abort är det rätta om man är osäker, men lita på dig själv och följ ditt hjärta! Kram

Vad menar du med detta? Det är väl var och ens sak att besluta. Skyll inte på sjukvården. Var istället glad över att möjligheten finns!
  • Anonym (Ej abort)

Varför inte föda barnet och adoptera den till en familj som kommer att älska barnet.

Det finns många därute som längtar efter ett barn att älska. Låter dessutom som en lätt graviditet när du inte känner dig gravid.

• Anonym (AA)

Hej. Jag som försöker skaffa barn med min sambo & har lite svårare att bli gravid & inte ens vet om vi någonsin kommer kunna få barn tycker att de är tragiskt, inte att göra abort på de sättet om man absolut inte vill ha barn. Men tragiskt att vänta så länge & ifrågasätta vad som är rätt eller fel när båda parterna inte vill behålla det... att vänta in länge i graviditeten för att sedan ta bort det har jag min åsikt att man dödar ett barn.

Alla känner olika & jag känner såhär..

människor som har det svårare att skaffa barn uppskattar människor som väljer att behålla barnet för att sedan adoptera de till ett par som inte kan få egna barn.

Du kommer fatta rätt beslut i slutändan för dig och din kille :) kramar

• Anonym (???)
    Anonym (Ej abort) skrev 2016-11-21 08:45:49 följande:

Varför inte föda barnet och adoptera den till en familj som kommer att älska barnet.

Det finns många därute som längtar efter ett barn att älska. Låter dessutom som en lätt graviditet när du inte känner dig gravid.

Haha på allvar? Ska ts gå igenom en graviditet och en förlossning med ett barn hon inte vill ja för att någon annan vill det? Det hade jag ALDRIG gjort. Även om ts kanske mår bra nu behöver hon inte göra det i v 38 och hon kan få skador under förlossningen. Inte många som gör det för någon man inte ens känner.
  • Anonym (AA)

De kallas medmänsklighet & att inte döda ett barn långt inne i graviditeten

• Jennie med ie

Alltså _jag_ tycker du gör fel om du gör abort. Men det ät ju inte jag som styr ditt val. Vad är det som får dig att ha den där lilla tvekan ändå tror du? Osäkerhet på om du själv tycker det är rätt eller ej, eller oro för vad andra tycker, eller något annat?

• Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2016-11-21 19:01:13 följande:

Alltså _jag_ tycker du gör fel om du gör abort. Men det ät ju inte jag som styr ditt val. Vad är det som får dig att ha den där lilla tvekan ändå tror du? Osäkerhet på om du själv tycker det är rätt eller ej, eller oro för vad andra tycker, eller något annat?

Ser nu att du startade tråden igår. Hur har det gått idag?
Svar på tråden Abort imorgon, gör jag rätt?