osynligtklar skrev 2016-11-20 19:12:44 följande:
Jag och min sambo har försökt bli gravida i 18 månader nu med vårt första barn men precis inget händer. Har testat exakt allt, äl-test, folsyra, rosenrot, bisolvon, bidrottningsgelé, och alla möjliga ställningar men alla gravtest är neg. Många i min familj har PCO/PCOS men jag själv har inte gjort någon utredning på detta ännu. Min syster har PCOS och hon har två barn som hon fick utan extra insatser så att säga. Jag börjar bli desperat samtidigt som jag avundas alla mina vänner som blir gravida och föder barn titt som tätt.. Har vart i kontakt med gyn som har påbörjat en utredning men då min sambo känner prestationsångest har den tyvärr fått vänta.. Någon som har en solskenshistoria att berätta eller någon mirakelkur att dela med sig av så hojta till!
Glömde skriva en sak. Det är tyvärr en myt att man blir gravid så snart man slappnar av. Av någon underlig anledning tror många att en ofrivillig barnlös kvinna kan styra sin egen fertilitet på det sättet. Ofta är det personer som själva inte har svårt att få barn som säger så och som känner någon som haft problem. Som blev gravida då de bestände sig för att adoptera osv. Jag tycker det är synd för det lägger mycket skuld på kvinnor som har svårt att få barn.
Att vara helt steril, dvs att man aldrig kan bli gravid är ovanligt. Det är betydligt mer vanligt med infertilitet, dvs att man har lägre sannlikhet att bli gravid än normalt. Blir ni gravida då ni "slappnar av" eller "ger upp" hade ni troligtvis blivit det ändå.
Du kan inte styra din fertilitet. Det enda min fertilitetsläkare säger att man kan göra är att inte vara överviktig, inte röka, dricka endast lagom mycket alkohol och kaffe.
Lycka till igen med utrednigen.