• Svar på tråden Finsk doktor: inte bra att begränsa skärmtid
  • sextiotalist

Nu är den tiden förbi, men vår son var självreglerande. Vi behövde inte begränsa, han kunde sitta länge en dag, en annan dag tittade han inte på varken dator eller TV (Ipad fanns inte då) utan gjorde annat istället.
    Jag ser ingen anledning att begränsa bara för att. Märker man att det går överstyr, så bör man kanske in och styra.

• Mascaraklumpar

Länken kan jag inte öppna, men jag tänker som så att även om skärmen i sig inte är farlig så kan det bli farligt om spelandet/tittandet leder till att barnet rör på sig eller sover mindre. Man får väl fråga sig vad barnet skulle gjort istället, om det inte haft sitt Xbox/iPad/youtube/tv.

Här har vi inga direkta regler kring skärmtiden men däremot regler kring andra saker som ska hinnas med i vardagen. Vi vill tex att tioåringen ägnar sig åt någon sport 3 ggr per vecka och utöver det är ute och leker någon timme varje dag. Vi förväntar oss också att han tar sig en nedvarvningsstund innan läggdags där han inte använder skärm eller leker vilda lekar, och att han lägger sig i rimlig tid. Sen ska förstås läxorna skötas, och så vill vi ha lite hjälp med hushållsarbetet och matlagningen då och då. Den tid som blir över får han göra precis vad han vill med.

• Fru Ve

Vi har datorfritt ca varannan dag. För annars vill mina barn bara sitta vid datorn och det blir liksom inga andra aktiviteter. De är 9 och 5 år. Jag tror inte datorn och skärmar i sig är så jättefarligt. Tvärtom kan det vara mycket utvecklande. Men det behövs ju en variation i aktiviteter och det är ju lätt för (vissa) barn att fastna. Så vuxnas hjälp kan behövas med gränser.

Svar på tråden Finsk doktor: inte bra att begränsa skärmtid