• Anonym (Mina rättigheter)

Vårdcentralen kör med utpressningen

Hej!

Min vårdcentral har satt i system att säga "Doktorn skriver inte ut något om han inte får titta i Läkemedelsförteckningen", vad det än gäller. Och när de då frågar "Får han det?" Och jag svarar "Ja", så får jag svaret "Bra, då skriver han ut", meddetsamma INNAN läkaren ens tittat i Läkemedelsförteckningen.
    Får de verkligen göra så? 

En annan läkare vid samma vårdcentral har dessutom gått in i Läkemedelsförteckningen utan mitt samtycke, vilket e-hälsomyndigheten tyckte jag skulle polisanmäla. (Det var inte frågan om nödåtkomst).

Eftersom jag nu faktiskt tänkte polisanmäla detta intrång, undrar jag samtidigt om det är lagligt att utpressa en patient så här som jag skrivit överst.

• Svar på tråden Vårdcentralen kör med utpressningen
  • Anonym (tralala)

Antar att det var en sköterska som meddelade att läkare behöver titra i den. Nu vet jag inte vad det var för medicin du skulle få, men det är ju bra om läkaren kollar vad du äter för.medicin så att den nya medicinen fungerar med resterande.

• Anonym (t))

Utpressning? Klart man vill se vad patienten tar för mediciner innan man skriver ut ny. 

Så du att läkaren skrev ut utan att titta?

• Mantrasina

Jättebra att de informerar om att läkaren inte kan skriva ut mediciner om hen inte får titta i förteckningen. Det handlar ju om att inte dubbelskriva, att inte lägga grund för beroenden och se till att läkemedel inte krockar med varandra vilket i värsta fall kan leda till döden.

Det är ju inte utpressning, det är information om vilka förutsättningar som behöver vara uppfyllda för att läkaren ska kunna ta på sitt ansvar att skriva ut medicin. Jättebra tycker jag!

1# och 2#

Det var receptförnyelse av ett läkemedel som jag fått därifrån tidigare.
    Just detta var över telefon. Sköterskan gick iväg och kom tillbaka och när jag sa att han fick titta svarade hon meddetsamma att han skulle skriva ut.

• Mantrasina

Själv förutsätter jag att läkaren kontrollerar vilka andra mediciner jag har förskrivna om jag ska få något nytt utskrivet eller ett recept förnyat. 

Eftersom frågan ställs "Får läkaren titta i din Läkemedelsförteckning?", så kan ju patienten svara ja eller nej.

Det är klart att det är bra med information om patientens läkemedel och eventuella interaktioner.

Men vad säger lagen?

• Monchichier

Jag förstår inte riktigt vad det är för utpressning du tycker att vårdcentralen kör med

Mantrasina skrev 2016-11-20 15:01:10 följande:

Själv förutsätter jag att läkaren kontrollerar vilka andra mediciner jag har förskrivna om jag ska få något nytt utskrivet eller ett recept förnyat. 

Det gör de inte genom Läkemedelsförteckningen utan att fråga efter ditt samtycke.
    Monchichier skrev 2016-11-20 15:05:36 följande:

Jag förstår inte riktigt vad det är för utpressning du tycker att vårdcentralen kör med

Eftersom läkaren inte skulle skrivit ut annars, sades det.
Svar på tråden Vårdcentralen kör med utpressningen