• Anonym (Rimligt?)

Måste jag kommunicera via hans ombud?

Mitt ex har skaffat en advokat och tänker påbörja en tvist och jag har fått papper hem från ombudet. Jag tänker svara på hans önskemål när det gäller umgänget men exet kräver att all kommunikation kring barnet ska gå via ombudet. Verkligen allt. Måste jag gå med på det? Känns orimligt att en fråga kring aktiviteter och liknande som ingår i vardagen ska gå via hans ombud.

• Svar på tråden Måste jag kommunicera via hans ombud?
  • Carambolan

Ha mycket kontakt med ombudet du. Fråga om allt möjligt som rör aktiviteter, skola, sjukdom, idéer om gemensamma julklappar, etc. Jag antar att ombudet fakturerar per timme så ditt ex inser nog orimligheten när räkningen kommer.

• Anonym (Rimligt?)
    Carambolan skrev 2016-11-19 08:47:14 följande:

Ha mycket kontakt med ombudet du. Fråga om allt möjligt som rör aktiviteter, skola, sjukdom, idéer om gemensamma julklappar, etc. Jag antar att ombudet fakturerar per timme så ditt ex inser nog orimligheten när räkningen kommer.

Haha, tack för tipset!

Men om man är lite mer allvarlig, gör jag fel om jag skickar direkt till exet om rent praktiska saker?
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Rimligt?) skrev 2016-11-19 08:55:34 följande:
    Haha, tack för tipset!

Men om man är lite mer allvarlig, gör jag fel om jag skickar direkt till exet om rent praktiska saker?
    Ja eftersom han vill ha det via ombud. Gör som ovanstående sa, ta allt via ombudet tills exet ändrar sig. Föreslå sen att ni tar allt personligt via e-post.
  • Anonym (q)

Jag skulle också köra genom ombudet, dels för att man då visar att man är samarbetsvillig men också som första person sa, att småsaker blir ju nästan löjligt med tiden, om det ska gå genom ombudet men det fattar han nog själv vartefter. Sen kan det vara skönt för dig själv också, om nu exet är i obalans och inte vill prata med dig. 

• Anonym (Rimligt?)

Ett litet dilemma bara. Jag har bett om förlängd tid att svara ombudet pga diverse saker. Den tiden har inte gått än men det kanske är till min nackdel om jag mailar om andra saker då? Men rätt stor skillnad på att ge svaromål på umgänge och vardagssaker...

• BioBonus

Är det frågor som rör tvisten, eller ingår i tvistens frågor, så ska allt tas via ombudet.
    Är det att barnet är magsjukt eller bjudet på kalas nästa umgängeshelg så kan du ta det direkt.
    Åtminstone var det den information vi fick när vi låg i tvist med den andra föräldern.

• Anonym (Mama)

Vill han ha vårdnaden?Varför?Tror du att du förlorar barnen nu?

• Anonym (tvr)

Vem är det som sätter sig på tvären ang vårdnaden? Vill du ha ensam vårdnad? Lättare om du förklarar varför ni har en dispyt angående detta...

• Anonym (propp)
    Anonym (Rimligt?) skrev 2016-11-19 08:55:34 följande:

Haha, tack för tipset!

Det är klart du gör fel om du inte respekterar exets önskemål. Fattar du väl själv.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Rimligt?) skrev 2016-11-19 08:23:06 följande:

Mitt ex har skaffat en advokat och tänker påbörja en tvist och jag har fått papper hem från ombudet. Jag tänker svara på hans önskemål när det gäller umgänget men exet kräver att all kommunikation kring barnet ska gå via ombudet. Verkligen allt. Måste jag gå med på det? Känns orimligt att en fråga kring aktiviteter och liknande som ingår i vardagen ska gå via hans ombud.

Varför får han inte träffa barnen lika mkt som du?
Svar på tråden Måste jag kommunicera via hans ombud?