• LillGrynet

Hur länge kan man ha hög östrogenstegring (clearblue advanced fertilitetsmonitor)

Hej!

Har med min man försökt få barn i över två år nu, men inget resultat.

Försökte några månader med RFSUs stickor men fick aldrig något LH utslag. Trots att jag har väldigt regelbunden mens (23 dagars cykel) och tydliga ägglossningssymptom. Ägglossningssekret, supersugen på sex, småont i äggstockarna mm.

Läste att man kan ha dessa symptom trots att själva ägglossningen aldrig äger rum, att man av någon anledning tex inte släpper ägget.

För några månader sedan gick jag över till Clearblue Advanced Fertilitetsmonitor och tänkte att nu kommer det väl ändå att visa något, den som ska vara superkänslig och till och med upptäcka östrogenstegring!

Nope, nada. ????

Den kände av östrogenstegringen men LH-toppen kom aldrig. Tillslut när jag testat i typ 12 dagar lade jag ner för denna gång och slutade testa för den cykeln.

Har nu aldrig fått (mer än mina kroppsliga symptom samt östrogenstegring) någon detekterad LH-ökning och texten "Maximal".

Börjar inse att jag nog verkligen inte har själva ägglossningen trots allt av någon anledning.

Har kontaktat sjukvården och fått hem papper för att påbörja en fertilitetsutredning.

Men iom att jag är nojig över min vikt och verkligen inte vill att en sådan "onödig" grej ska vara det som pajar allt, ringde en mycket orolig jag till sjukvården och bad om att få gå ner lite innan jag skickar in dem. Hon tyckte inte att min vikt var så farlig, men sa att jag givetvis fick göra så om jag ville då det ju trots allt bara är positivt med en viktnedgång. Här har vi bmi gräns 30 för att få hjälp, och jag ligger några kilo över bara. Så att gå ner i vikt känns verkligen som en nödvändig sak för att få bästa förutsättningar.

När ska man sluta testa i en cykel?

På instruktionen står det att man nog kan sluta testa efter ca 9 testdagar, då sannolikheten för att få någon LH-topp är rätt osannolik.

Hur länge visar den egentligen Hög (Östrogenstegring)? Bör den inte sluta när östrogenhalten sjunker? Eller sjunker inte östrogenhalten alls till dess att mensen kommer?

Känns ju som att kasta mycket pengar i sjön för tester man vet inte kommer att visa något när testdagarna börjar närma sig mensen!

Har verkligen försökt hitta något på nätet ang det här, men hittar inget alls om hur länge just östrogenet ger utslag.

Någon som vet något om hur det fungerar?

Svar på tråden Hur länge kan man ha hög östrogenstegring (clearblue advanced fertilitetsmonitor)