Fängelse för rattfylla?
Hur full måste man vara för att få fängelsestraff för rattfylla?
Hur full måste man vara för att få fängelsestraff för rattfylla?
Gränsen är väl grov rattfylla.
Men vad innebär det? Är de bara promillehalten de går på?
Men vad innebär det? Är de bara promillehalten de går på?
Väldigt sällan så länge det inte är andra brott inblandade eller upprepade rattfyllor.
Åkte dit för grov rattfylla för några år sedan. Fick 40 timmar samhällstjänst men behöll kortet då jag satte in alkolås i bilen.
Kan bli runt 24 månader vart får du det ifrån?
Har själv i min dumma ungdom kört rattfull och hade över 2 i promille och fick som längst straff 2 månader på öppen anstalt..
Har kompisar som har har kört rattfulla och i dagens läge blir det fotboja och behandling eller 1-2 månader på öppen anstalt..
En sak har du rätt i och det är att körkortet blir indraget.
Min man fick fängelse för 1.3 promille. Dock i ungdomens dagar, nu har han vuxit upp ! Haha
Den som fått eller riskerar att få sitt körkort återkallat på grund av rattfylleri eller grovt rattfylleri har möjlighet att ansöka om körkort med villkor om alkolås i stället för att vara utan körkort.
Förutsättningen är att sökanden har ett svenskt körkort och att det handlar om rattfylleri på grund av alkohol, inte andra droger. Böter eller fängelsestraff utdöms även om man får villkor om alkolås, beslutet om alkolås påverkar alltså inte straffet.