• Sephora

Brev till föräldrar om en insamlingling

Ska skriva ihop ett litet brev till de andra föräldrarna i min sons klass om att det är dags att

samla in pengar till en var sin julklapp till lärarna. Skulle uppskatta tips eller förslag på hur jag på ett kortfattat och trevligt sätt formulerar det. Har du själv fått ett brev/meddelande som du kan dela med dig av?

• Svar på tråden Brev till föräldrar om en insamlingling
  • blomman 2

Jo...jag har fått sådana mail. Kommer inte riktigt ihåg ordagrant hur texten löd,men något i stil att klassföräldrarna "namn och namn" tänkte samla in 20kr per barn till en liten julklapp åt "namn och namn". Det är helt frivilligt och alla barns namn i klassen skall stå på paketet! Kom gärna med förslag på present! Betalning sker med swish eller i kontanter i kuvert som kan läggas i mitt barns låda i hallen på skolan. Kontakta gärna mig om det finns några oklarheter. Med vänlig hälsning, "namn".

• gossensmamma

Viktigast tycker jag är att man är tydlig med att det är helt frivilligt, både att bidra och hur mycket man vill bidra med.

• Maddi

Dehär med att alla barns namn står med är ju en kanonidé.

Men när man får något sådant så kan de kännas för många föräldrar som ett krav trots att de är frivilligt. En liten tanke på dom föräldrar som har det sämre ställt och får vrida och vända på varenda krona för att vardagen ska gå ihop.

• Jill 79

Är du säker på att ni får ge något? Här får man inte ge något förutom något symboliskt, typ något barnen själva gjort.

• Jill 79

Jag kom på att vi gav förra året ett bidrag till välgörenhet i lärarnas namn. Och självklart från hela klassen. Inget barn får ju pekas ut om de inte betalat. Annars tror jag blommor är okej med.

• Vickan I

Tex

Hej alla föräldrar till barn i klass 1A.

Terminslut och julledighet närmar sig och vi klassföräldar, X och Y, tänkte att det skulle vara trevligt att ge en liten present till A och B från barnen i klassen. Presenten kommer vi att lämna på morgonen den 20 december med ett kort till, från alla barn.

Ni som känner att ni vill och kan får gärna bidra med 20 kr som kan swishas till X på xxx-xxx xx xx senast den 18 dec.

Förslag på present mottages gärna.
    Vänligen avhör er vid eventuella frågor.

Med vänliga hälsningar Y (Z mamma).

• Vickan I

Hehe nu såg jag hur gammal tråden var! Men kanske hjälper ngn haha.

Svar på tråden Brev till föräldrar om en insamlingling