Börja förskola strax innan syskon föds?
Ja det är så att vi står i kö till förskola men med största sannolikhet kommer sonen inte få en plats förrän i januari. Nu är det så att han kommer få syskon i slutet på mars vilket innebär att han kommer vara på förskolan drygt 2 månader, vilket bara det är en stor omställning för honom, och så kommer han få syskon vilket ju är en jätteomställning. Sonen kommer vara 2,5 när han få syskon.
Min sambo vill att han ska börja på förskolan ändå och sedan vara hemma med oss när sambon är hemma. Vi har dock inte riktigt bestämt om han ska vara hemma bara de 10 dagarna eller eventuellt ett par veckor till. Så det kan ju bli så länge som en månad. Och sedan gå 15 h i veckan då.
Själv är jag lite kluven Jag tror å ena sidan att förskola vore bra och roligt för sonen speciellt att träffa fler jämngamla oftare än han gör nu, men å andra sidan blir det två väldigt stora omställningar på kort tid. Alternativet är ju att vänta men då blir nog inskolning inte aktuellt förrän efter sommaren då kommer han vara 3 år.
Hur hade ni gjort? Jag känner jag behöver lite råd och nya tankar, och undrar lite hur det gått för de som haft syskonet på förskolan när syskon kommit? Speciellt om de gått på förskolan kort tid innan?