• the80girl

Svårt med barn nr 2

Jag är så ledsen och stressad just nu för att vi inte lyckas bli gravida. Vi har en gemensam son på 7 år. Vi har försökt få till ett syskon i 9 månader nu och jag behöver pepp och uppmuntran just nu känner jag.

Jag är 36 och min man 45 och jag är väl medveten om att vi har åldern emot oss, och kanske blir det inga fler barn helt enkelt. Men det är ändå en stor sorg för mig att jag kanske inte kommer få fler barn. Det svåra är att så länge vi försöker finns det ju hopp att det kan bli något och då ska man gå och vänta och hoppas för att varje månad bli ledsen och besviken. Har ingen i min närhet som är i samma sits, tvärtom blir folk gravida hipp som happ utan någon reflektion. Ja det är jobbigt helt enkelt och jag behöver tips, råd och lite vänliga ord tror jag för just nu är det tungt. Jag har också jobbig pms så jag brukar känna rätt tidigt när den sätter in och jag inte är gravid och där är jag nu.

• Svar på tråden Svårt med barn nr 2
  • Miriami

Har du provat med äl tester?

Kanske behövs det en utredning?

För oss så har äl tester funkat jätte bra.

• the80girl

Jag har testat några gånger och det har visat svaga streck varje gång, så det funkar inte för mig med dessa tester, vet ej varför. Jag är väldigt regelbunden och kan nästan ställa klockan efter mens och äl. Känner alltid av ägglossningen också så tycker vi borde pricka rätt...?

• the80girl

Vad gäller utredning har vi inte tänkt än på det, får man ens göra det när man har barn sen innan?

• Orkide
    the80girl skrev 2016-11-17 09:29:23 följande:

Jag har testat några gånger och det har visat svaga streck varje gång, så det funkar inte för mig med dessa tester, vet ej varför. Jag är väldigt regelbunden och kan nästan ställa klockan efter mens och äl. Känner alltid av ägglossningen också så tycker vi borde pricka rätt...?

Testa med clearblues digitala äl test de ger tydliga svar.
    Fortsätt försök ett tag sen kan du kontakta gyn så de kan kolla hur det ser ut. Önskar er lycka till
  • Miriami

Clearblues digitala äl tester har alltid funkat. Tydliga symboler och beskrivning.

Det säkraste sättet att veta när ägglossning sker tycker jag.

• sannii
    the80girl skrev 2016-11-17 09:31:45 följande:

Vad gäller utredning har vi inte tänkt än på det, får man ens göra det när man har barn sen innan?

Absolut! Det gjorde vi efter att ha försökt med nr 2 i över tre år... vår gemensamma son är oxå 7 år och blev till på första försöket utan att vi ens försökte ;)

Dock kan det finnas vissa regler om hur länge man ska ha försökt innan man får utredning typ ett år eller så. Ring och hör efter.

För oss fanns ingen förklaring varför inget hände men fick ändå köra två omgångar med hormoner (trots att jag hade ägglossning naturligt) och månaden efter blev vi gravida på egen hand! Tror hormonerna ändå kickade igång nått....

Nu är vi i vecka 31 :)
  • Yonne

Är man över 35 kan man söka utredning efter 6 månaders försök. Ring en gynekolog och boka en tid. Däremot kommer ni inte få landstingsbetald IVF om ni sedan tidigare har gemensamt barn. Men utredning får man.

Svar på tråden Svårt med barn nr 2