• Enstoltungmamma

Upprepade missfall trombyl?

Hej.
    På 1år har jag haft 4 missfall på raken. Mitt senaste var för 3 månader sedan. 
    Både jag och min sambo fick göra blodprover och han fick även göra spermieprov.
    Det visade sig att det absolut inte var något fel på oss?(SKÖNT att höra).

Däremot så ville min läkare skriva ut trombyl för det har tydligen hjälp andra. Hur vet jag inte!

Någon här med samma erfarenhet som jag gått igenom och som fick trombyl och som det även har hjälpt?

För räknat ut att jag hade ÄL i förrgår eller igår . Så jag och min sambo hade det lite roligt i sängen för 4 dagar sedan så jag började med min trombyl idag.

Ni med erfarenhet kom jätte gärna med lite bra nyheter angående TROMBYL!

Tack!Skrattande

• Svar på tråden Upprepade missfall trombyl?
  • Nykär15

Jag har ätit Trombyl i en månad, har fått dem då vi gjort/utreds för missfall så det ska hjälpa att ev få behålla. Jag äter dem hela tiden alltså och startar inte efter ÄL. 

Började med Letrozol igår för att hjälpa upp ÄL med. 

• KattenH81

Även jag har fått Trombyl efter tre mf. Ska också äta dem varje dag! (Frågade om jag skulle börja vid äl men nej, varje dag menade läkaren för att de ska ha effekt)

• Nykär15

Ah då tänker våra läkare samma. Har precis haft ÄL (igår) så nu börjar långa väntan...på måndag ska jag börja med Lutinus med. Får du det med?

• KattenH81
    Nykär15 skrev 2016-12-09 09:13:23 följande:

Ah då tänker våra läkare samma. Har precis haft ÄL (igår) så nu börjar långa väntan...på måndag ska jag börja med Lutinus med. Får du det med?

Nej, det har jag inte fått- fick det vid ivf (färskförsök) och det ledde till dottern men fick ju bara det i typ två-tre v efter återföring (så var väl bara i v5 när jag slutade med det).

Kanske kan bli nästa steg att fråga om det! Själv inväntar jag äl om ganska precis en vecka så nu gäller det att ligga i så att säga :)
  • Nykär15
    KattenH81 skrev 2016-12-09 09:41:28 följande:
    Nej, det har jag inte fått- fick det vid ivf (färskförsök) och det ledde till dottern men fick ju bara det i typ två-tre v efter återföring (så var väl bara i v5 när jag slutade med det).

Kanske kan bli nästa steg att fråga om det! Själv inväntar jag äl om ganska precis en vecka så nu gäller det att ligga i så att säga :)

Jag ska fortsätta till v 14 och sedan sakta trappa ner om jag blir gravid...så det känns skönt. Kommer fortsätta med min Progesteronkräm efter det isf så jag ändå har visst svagare underhåll för att känna mig trygg. 

Ja ligg i nu inför ÄL! Vi har verkligen prickat in det men vågar helt ärligt inte ha några som helst förhoppningar...var så himla knäckt när mensen kom sist och vet jag kraschar när den kommer...på julafton är BIM.

• Stjärnudd

Har haft 6 missfall, fick prova trombyl och lutinus efter 3 missfall men det hjälpte inte. Efter 6 missfall gjorde vi ivf, funkade på första försöket och har nu en liten flicka:)

• Nykär15
    Stjärnudd skrev 2017-02-07 18:52:40 följande:

Har haft 6 missfall, fick prova trombyl och lutinus efter 3 missfall men det hjälpte inte. Efter 6 missfall gjorde vi ivf, funkade på första försöket och har nu en liten flicka:)

Tyvärr får jag inte göra ivf förrän mitt TSH gått ner...säkert en bidragande faktor till mina missfall
  • UndrandeSökare

Hej ! Du undrade varför läkaren skriver ut Trombyl och hur det fungerar?
    Trombyl innehåller Acetylsalicylsyra som fungerar blodförtunnande och kan förhindra proppar i moderkakan. Proppar kan även uppstå redan när ägget försöker fästa, blir det proppar dör ägget/embryot. Det är därför läkare skriver ut Trombyl 75mg till kvinnor med fertilitetsproblem. Det förekommer att svenska läkare skriver ut Trombyl och/eller Lutinus till kvinnor med fertilitetsproblem.

Man tar 1 Trombyl per dag varje dag i månaden, sluta vid ev. missfall..

Däremot Lutinus (progesteronvaggissar) ska man börja med efter ägglossning.
    Lutinus är ett hormon som finns i kvinnans kropp och behövs för att behålla graviditeten, men brist på det kan orsaka missfall.

Albyl Minor 250mg som säljs receptfritt på svenska apotek, innehåller samma sak som Trombyl, men man måste dela varje tablett i 3 delar ( så man kommer ner i ungefär samma dos som Trombylen) och ta en tredjedels tablett per dag. 

Kvinnor som inte hittar en gyn som skriver ut Trombyl och Lutinus, köper ibland Albyl Minor och Progesterallkrämen Progesterall (som säljs receptfritt på nätet tex på Gravidkollen.se ) och självmedicinersr med det. För vissa går det bra och de får barn tack vare detta, medan andra behöver fler mediciner och ibland även annan hjälp som tex ivf och/eller äggdonation.
    Hoppas det går bra för dig.

Svar på tråden Upprepade missfall trombyl?