• Anonym (Rökning)

Tror ni att rökare lever kortare än andra ?

Ja som rubriken lyder .. tror ni att rökare lever mindre än andra ? Jag har funderat på detta ett bra tag nu. Jag har rest väldigt mycket i Europa och runt om i världen . I många andra länder röker folk sen tonåren ända tills de blir gammla. Det känns snarare ovanligt att inte röka än och röka. I vissa länder lever man inte lika länge som i Sverige men de flesta lever i alla fall tills de blir 75 -77 år i snitt . I många länder röker man även i hemmet ( i köket för det mesta) villet jag tycker är hemskt då man aldrig har ren luft jag tänker på barnen i första hand.

• Svar på tråden Tror ni att rökare lever kortare än andra ?
  • klyban

Vad har detta med missbruk att göra, vore det inte bättre i nån medicintråd?
    Och frågan sen då, det är inte 1800-talet vi är ifrån.

• Anonym (Rökning)
    klyban skrev 2016-11-16 00:03:20 följande:

Vad har detta med missbruk att göra, vore det inte bättre i nån medicintråd?

Och frågan sen då, det är inte 1800-talet vi är ifrån.

Oj nja missbruk inte missbruk det blev lite fel

där ville ha det under "kroppsligt". Men jag hade en fråga där jag ville byta lite tankar och se vad andra har för åsikter. Ditt svar hör inte hit direkt!
  • Farfallos

Vi lever inte på 1800-talet direkt.  ...så vi behöver inte tro.

Förstår inte riktigt din fråga faktiskt. Menar du att du misstror den massiva statistik som finns på området? Naturligtvis så finns det flera skillnader mellan länder som påverkar livslängden, men när man drar slutsatsen om att rökning förkortar livet så jämför man inte mellan länder, utan mellan individer som har så många lika förutsättningar som möjligt, förutom den man just vill se effekten av.

Rökningens effekter tillhör en av de mer kartlagda och lättstuderade sakerna just eftersom så många människor runt hela vår jord rökar. INGEN behöver tro på detta område, för här vet vi.

• MaryM
    Farfallos skrev 2016-11-16 06:13:59 följande:

Vi lever inte på 1800-talet direkt.  ...så vi behöver inte tro.

Förstår inte riktigt din fråga faktiskt. Menar du att du misstror den massiva statistik som finns på området? Naturligtvis så finns det flera skillnader mellan länder som påverkar livslängden, men när man drar slutsatsen om att rökning förkortar livet så jämför man inte mellan länder, utan mellan individer som har så många lika förutsättningar som möjligt, förutom den man just vill se effekten av.

Rökningens effekter tillhör en av de mer kartlagda och lättstuderade sakerna just eftersom så många människor runt hela vår jord rökar. INGEN behöver tro på detta område, för här vet vi.

Ha ha underbart svar. Blev lite kär i dig nu. :)
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Almina

Jag håller med tidigare skribenter. Vi behöver ju inte tro nånting, utan det finns massiv forskning som visar att rökning förkortar livet.

Med det sagt så gäller det förstås på gruppnivå, inte på individnivå. Det finns ju vissa individer som röker som lever längre än vissa individer som inte röker.

• Anonym (Rökning)

Det jag menar är om rökning verkligen förkortar allas liv? . Vi säger att vi har två personer A och B . A röker inte B röker, är ni säkra på att A lever längre bara för att han inte rökte ? Och hur mycket tror ni att cigaretter förkosrtar livet med . Forskningen visar allt mellan 10-15 å. Det tror inte jag på , det finns inga bevis på att personerna skulle ha levt längre direkt.

• irrbloss_83
    Anonym (Rökning) skrev 2016-11-16 09:11:06 följande:
    Det jag menar är om rökning verkligen förkortar allas liv? . Vi säger att vi har två personer A och B . A röker inte B röker, är ni säkra på att A lever längre bara för att han inte rökte ? Och hur mycket tror ni att cigaretter förkosrtar livet med . Forskningen visar allt mellan 10-15 å. Det tror inte jag på , det finns inga bevis på att personerna skulle ha levt längre direkt.
    Som tidigare skribenter har förklarat så förkortar rökning livet på gruppnivå. Dvs om du jämför 1000 rökare med 1000 icke-rökare så kommer icke-rökarna leva längre. Men tittar du på varje individ så är det ju såklart inte så. Vissa icke-rökare kommer dö i förtid ändå och vissa rökare kommer leva längre än förväntat. 
  • klyban

Det är fullkomligt ointressant i att det finns ett gäng procent som inte förkortar deras liv.
    Det är väl endast om man vill leva i en svart vit värld som detta kan bli intressant.

Om man dör, så hur ska man där påvisa att man levt längre?
    Men och andra sidan dör man av lungcancer och är rökare, så är väl det inte så svårt eller?

• Anonym (....)
    Man har ju större risk att dra på sig olika cancerformer om man är rökare. Men det innebär inte ATT man får det. Dessa människor förkortar oftast sitt liv genom att röka. Men väldigt många kan röka i 70 år utan att bli sjuka. De som är döda ser du ju inte. Du ser bara de gamla människor som klarat sig från sjukdomar TROTS att de röker.

Frågan du ställer är inte relevant.
  • Farfallos
    Nu blev det om möjligt ännu dummare! Det du efterfrågar är ju enormt ointressant så länge vi inte kan se in i framtiden och med säkerhet kan säga hur länge en specifik person skulle leva. Så länge vi inte kan det så får vi nöja oss med att titta på helheten.

Rökare som vill förminska risken med rökning brukar påtala att det finns någon rökare som blivit 92 år gammal. Det som dessa IQ-befriade människor inte tänker på då är att på varje sådan gammal rökare så går det två rökare som dog vid 59 års ålder av sin rökning. Snittet för rökare är nämligen 70 år, och då blir det så här.

Så till dessa korkade personer så brukar jag säga: Ja, fortsätt du att röka, för det finns en chans att du ändå blir 92, men risken är dubbelt så stor att du dör vid 59. 
Svar på tråden Tror ni att rökare lever kortare än andra ?