Flytta - gemensam vårdnad, knapert umgänge
Hej!
Jag och mitt ex gick isär i april. Vi har gemensam vårdnad, men hans umgänge med barnen är mycket knapert (och med umgängesstöd) då han har ett tungt narkotikamissbruk och är psykiskt instabil.
Om ett år är jag färdig med min utbildning och jag har börjat kika efter jobb
Jag skulle kunna få så mycket roligare och mer välbetalt jobb i en större stad med ca en timmes pendlingsavstånd från där vi nu bor. Då jag är ensam med barnen i princip jämt skulle det vara en väldigt stor vinst för oss om vi kunde bo nära mitt jobb. På så sätt skulle vi ju få ca två timmar kortare arbetsdagar båda två.
Jag har sökt ensam vårdnad och det har konstaterats att vårt samarbete inte är bra, men "att det finns en chans till att det förbättras så att den gemensamma vårdnaden kan bibehållas och därför rekommenderas det" (socialen utredning). Det konstateras också att han är såpass psykiskt instabil att det är oklart om umgänge mellan honom och barnen helt bör förbjudas. Ska till rätten i januari. När jag pratade med honom så sa han att den enda anledningen till att han ville ha fortsatt gemensam vårdnad var att han inte ville att jag skulle flytta med barnen. Så jag har svårt att tänka mig att han skulle kunna ställa sig positiv till en flytt. Jag funderar på om det skulle räcka att han motsatte sig en flytt för att jag skulle kunna få ensam vårdnad? Allra särskilt om jag skulle lova att köra barnen till umgängestiderna?
Jo förresten... Han vägrar föra över sina föräldradagar så jag kan vara föräldraledig... Detta har redan ställt till det för mig i frågan om att försörja barnen... Kan detta användas emot honom i kommande vårdnadsrättegång?