• Anonym (EV)

EV rätt att bestämma umgänget?

Har jag som ensam vårdnadshavare och boendeförälder rätt att bestämma hur umgänget med den andra föräldern ska läggas, kan jag t.ex neka övernattningar och enbart godta dagumgänge eller hur funkar det egentligen?

• Svar på tråden EV rätt att bestämma umgänget?
  • Kjell2
    Anonym (EV) skrev 2016-11-14 20:44:46 följande:

Har jag som ensam vårdnadshavare och boendeförälder rätt att bestämma hur umgänget med den andra föräldern ska läggas, kan jag t.ex neka övernattningar och enbart godta dagumgänge eller hur funkar det egentligen?

Finns det inget fastställt umgängesschema kan ni båda bestämma mycket
    Finns det ett schema så gäller det

Risken man tar om man krånglar för mycket är att den andra föräldern stämmer och sen fastställer domstolen ett schema  
  • Anonym (Nope)

Nej!
    Varför skulle du göra det?

• Anonym (EV)
    Anonym (Nope) skrev 2016-11-14 20:47:55 följande:

Nej!

Varför skulle du göra det?

Jaså varför inte?

Pga ett krångligt förflutet där pappan inte haft det bästa för barnets ögon samt att han inte hört av sig eller gå att få tag i på nästan 1,5 år. Nu har han helt plötsligt hört av sig och vill träffa igen.
  • Anonym (EV)
    Kjell2 skrev 2016-11-14 20:47:23 följande:

Finns det inget fastställt umgängesschema kan ni båda bestämma mycket

Finns det ett schema så gäller det

Risken man tar om man krånglar för mycket är att den andra föräldern stämmer och sen fastställer domstolen ett schema  
    Nej det finns ingenting fastställt och han har hållit sig borta i snart 1,5 år utan någon kontakt överhuvudtaget.
  • Kjell2
    Anonym (EV) skrev 2016-11-14 21:07:11 följande:
    Nej det finns ingenting fastställt och han har hållit sig borta i snart 1,5 år utan någon kontakt överhuvudtaget.
    Ta honom till familjerätten först. Dels för att få råd och stöd, dels för att testa hans seriositet. Blir det fortsatt krångel gå till domstol
  • Anonym (EV)
    Kjell2 skrev 2016-11-14 21:11:20 följande:

Ta honom till familjerätten först. Dels för att få råd och stöd, dels för att testa hans seriositet. Blir det fortsatt krångel gå till domstol

Jag tror faktiskt inte att han kommer att gå med på att gå dit. Jag har nämligen föreslagit det tidigare men då tyckte han att det var "onödigt" och att vi kunde komma överens om det själva för i slutändan så är det ju ändå vi som ska komma överens oavsett var vi är. Domstol orkar jag helt ärligt inte dra det till och med hans inställning så har jag svårt att tro att han skulle göra det om man inte ens orkar ta sig till Familjerätten. Barnet har inte ens nämnt sin biopappa självmant det senaste året.
  • Kjell2
    Anonym (EV) skrev 2016-11-14 21:31:43 följande:
    Jag tror faktiskt inte att han kommer att gå med på att gå dit. Jag har nämligen föreslagit det tidigare men då tyckte han att det var "onödigt" och att vi kunde komma överens om det själva för i slutändan så är det ju ändå vi som ska komma överens oavsett var vi är. Domstol orkar jag helt ärligt inte dra det till och med hans inställning så har jag svårt att tro att han skulle göra det om man inte ens orkar ta sig till Familjerätten. Barnet har inte ens nämnt sin biopappa självmant det senaste året.
    Då hänger det på vad du vill. Du kan helt enkelt blåvägra umgänge utan träff hos familjerätten. Visst han kan stämma men då börjar det med familjerätten.

Har svårt att tro att någon kommer hålla det allvarligt mot dig att du vägrar umgänge utan träff hos familjerätten först, efter så låg frånvaro
  • Anonym (q)
    Anonym (EV) skrev 2016-11-14 21:31:43 följande:
    Tycker verkligen du ska ta det till familjerätten efter så lång tid utan kontakt. Vill han inte kan du kontra med att då tror du inte på att han verkligen menar allvar den här gången. Att han går med på det är ju för barnens skull, att ni ska kunna göra ett avtal där. Ring och prata med dem och fråga hur de tycker du ska hantera detta.
  • Anonym (EV)

Tack för era svar, jag ska noggrant överväga detta alternativ och absolut ta till det om han skulle börja att bråka om att jag enbart kommer att erbjuda dagumgänge.

Svar på tråden EV rätt att bestämma umgänget?