Tappar motivationen för jobbet - Förskollärare (långt)
Jag börjar tappa motivationen för mitt yrke. Har snart arbetat som förskollärare i 20 år på flera olika arbetsplatser och arbetsgivare. Både privata och kommunala.
Den "pedagogiska utveckling" som har skett de senaste åren, förstår jag inte! Fokus på barnets bästa har enligt mig fått helt fel riktning. Vet inte vad jag ska börja någonstans, det är sååå mycket som är obegripligt och när jag ifrågasätter blir jag mer eller mindre dumförklarad.
Det här är lösryckta exempel:
* Inför utvecklingssamtal med föräldrarna ska "intervjua" barn (under 3 år, vissa är i 1,5 års åldern) "Vad vill du göra på förskolan?, Vad vill du lära mer om? Vilken dokumentation vill du visa för dina föräldrar?" Vi har pedagogisk dokumentation via ett webbverktyg som föräldrar kan logga in på.
Vad har det här med lärande att göra?? Hur kan ett barn kunna svara på det? Ja, jag vet att jag kan tolka barnets agerade om de inte har den språkliga förmågan. Men det är inte systematiskt utformat system. Vi får aldrig ta upp ev barnets utvecklingsområde dvs om barnet har svårt för något, om det inte krävs en pedagogisk kartläggning för ev extra stöd. Vi ska inte föra några anteckningar vid samtalet. Vi ska bara tala om "nuläge". Och vi ska bara dokumentera det som barnet är intresserad utav. Vi ska även prata om lärandeprocesser i gruppen (tema/projekt) inte det enskilda barnets lärande. Alltså föräldern får inte veta om det egna barnet har "lärt" sig något i projektet utan man ska prata allmänt.
Hur kan man då se en progression som det så fint heter om det inte finns något som helst observation, kartläggning etc.
I värsta fall så kan ett barn som gått i en förskola och haft flera personalbyten inte ens klippa för att "hen" inte varit intresserad..
* Vi ska inte ha något förutbestämt material på avdelningen, t ex duplo, garage, bilar, hemvrå (dockvrå), dockor etc, ingen soffa.
Utan ha återvunnet material (vad det ska komma ifrån vet jag inte går ju inte att köpa in och det finns inte ekonomi för det heller.) men vi pedagoger har skänkt t ex petflaskor, tyger, plastslangar,toarullar, knappar, wellpapp mm. Barnen ska ha en utforskande miljö med ljusbord, projektor, skapande (det har vi). Det vi har sett att när barnen har "utforskat" färdigt det lilla material vi har så blir det mest spring när vi är inomhus. Visst vi har filtar, böcker, lite pussel. Vi försöker vara ute så mycket som möjligt. Vi håller på att bli en reggio emilia inspirerad förskola tror jag. Går denna pedagogik ut på att det är vi pedagoger som ska skänka allt privat..? Vad har hänt med leken? Den fria kreativa rolleken? Min tid upptas av dokumentation, möten, nätverk, fortbildning. Alltför lite tid ges åt barnen.
* Vi har sedan 4 år tillbaka, 3 dagars föräldraaktiv inskolning. Barnen ska skolas in i verksamheten och till alla pedagoger. Vad kommer denna idé ifrån? Och varför? Jag brukar strunta i att det är 3 dagar och förlänga inskolningen för de barn som behöver. Vår pedagogiska utvecklingsledare har inte någon förståelse för anknytning. Men en del små barn klarar inte att bli trygga med allt och alla på 3 dagar!!! Jag blir betraktad som ett UFO när jag tar upp det. Det är inte "inne" att ta upp det.
Den här trenden har jag sett på flera arbetsplatser och jag har upplevt att "barnen" kommer mer och mer i skymundan för något slags "skolkomplex". Jag vill inte ha denna utveckling. Är det fler än jag som känner igen sig och känner samma som mig? Eller kan någon förklara för mig vad som är bra med denna utveckling som skett?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-13 19:50
Finns det föräldrar som upplevt det jag beskriver och undrat "Vad är det förskolan håller på med?" Och "Varför är det här bra för mitt barn?"