• JohannaSaGo

Blir aldrig belåten vid matning

Jag pumpar och ger ersättning till min 2 månaders.. Han väger 4100g.

Läser att dom ska få i sig i den åldern 120-till 160ml.

Ibland ger jag tiloxhmed 100ml bröstmjölk först och sedan 100ml ersättning.

Har hört att man ska låta bebisar äta tills dom själva säger ifrån.

Men min son säger aldrig ifrån. Så fort maten är slut gråter han efter mer.. Men samtidigt kommer jätte mycket överskott upp. Säger inte alla bebisar ifrån? Bör jag ge mer mat.. kanske får plats med rom man ger hälften bröstmjölk? Eller ska jag trösta honom bara för han blir ju lugn efter ett litet tag..

• Svar på tråden Blir aldrig belåten vid matning
  • Annelie 76

Prova att direkt flaskan är slut stoppa in en napp i munnen. Snabbt som attan så det knappt märks att du bytt. Då märker du om det är hunger eller bara sugbehov som ger gnället.

• JohannaSaGo
    Annelie 76 skrev 2016-11-13 10:07:50 följande:

Prova att direkt flaskan är slut stoppa in en napp i munnen. Snabbt som attan så det knappt märks att du bytt. Då märker du om det är hunger eller bara sugbehov som ger gnället.

Okej =) tack för tipset! det ska jag prova. Han lär ju spotta ut nappen om han är hungrig ^^ 
  • katrinp

Vår son är likadan. Äter och kräks sedan väldiga mängder. Fick tips på BVC att minska lite på mängden mat eftersom de tydligen kan kräka upp ännu mer om de får mycket för mycket mat vilket då skulle ge en mindre mängd i magen i jämförelse med om man gett lite mindre mat och då mindre kräkning. Men att de inte själv säger till får man vänja sig. Jag kör också nappvarianten

• Meriall

Jag har också en 2månaders som är lite likadan. Men har märkt att det funkar bättre om jag tar bort flaskan och rapar henne efter kanske varje 50 ml. Då kräks hon mindre och blir mer mätt. Hon äter dock max 150 ml vid varje mål fast ofta - var 3e timme. Men går upp otroligt snabbt i vikt. Vägde 2 kg prick vid födsel och över 5 kg nu.

Det jag märkte är att hon blir orolig i magen då hon ätit (gaser etc) och hon tolkar det som hunger även om hon är mätt. Om jag bara rapar i slutet så är det så mycket luft som ska upp att hon kräks av det bara.

Svar på tråden Blir aldrig belåten vid matning