• Klickerträna

Vad kan jag laga på...?

Hej!
    Jag önskar smarriga tips på vad jag kan laga med följande styckningsdelar:
    - fläsklägg/skank
    - skinkstek (med ben i och svål på)

• Svar på tråden Vad kan jag laga på...?
  • Carambolan

Kokt fläsklägg med rotmos är väl det mest klassiska. Kola köttet lääänge i en stor gryta, med lite morot, lök, peppar och lagerblad.

• Klickerträna
    Carambolan skrev 2016-11-13 00:22:59 följande:

Kokt fläsklägg med rotmos är väl det mest klassiska. Kola köttet lääänge i en stor gryta, med lite morot, lök, peppar och lagerblad.

Med svålen på? Hur länge?
  • Carambolan

Jag brukar skära bort svålen, men det är kanske en smaksak bara? Tid beror på storlek men kanske 1,5-2 timmar.

• Klickerträna
    Carambolan skrev 2016-11-13 18:02:51 följande:

Jag brukar skära bort svålen, men det är kanske en smaksak bara? Tid beror på storlek men kanske 1,5-2 timmar.

Okej, tack!
  • Aniiee
    Carambolan skrev 2016-11-13 18:02:51 följande:

Direkt dumt att skära bort det smakrikaste på lägget. Svålen och fettet under släpper väldigt mycket smak ifrån sig. Man ska ALLTID, om man kan, steka och koka kött med fett och svål (och gärna ben). Svål och för mycket fett skärs helst bort efteråt.

Och, ja, TS, fläsklägg med mos. Annars kan man öven göra pulled pork på lägget, och även steken. Steken kan annars göras just som stek (ex. späckad med vitlök, eller äpple och glaseras med honungsmarinad), grytbitar, schnizel. Beror lite på hur mycket jobb du vill göra. 
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Klickerträna
    Aniiee skrev 2016-11-13 18:17:33 följande:
    Direkt dumt att skära bort det smakrikaste på lägget. Svålen och fettet under släpper väldigt mycket smak ifrån sig. Man ska ALLTID, om man kan, steka och koka kött med fett och svål (och gärna ben). Svål och för mycket fett skärs helst bort efteråt.

Och, ja, TS, fläsklägg med mos. Annars kan man öven göra pulled pork på lägget, och även steken. Steken kan annars göras just som stek (ex. späckad med vitlök, eller äpple och glaseras med honungsmarinad), grytbitar, schnizel. Beror lite på hur mycket jobb du vill göra. 
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
    Jag gjorde pulled pork idag på karrén. Men den blev inte så jättemör efter 5h som de blivit förut. Kanske pga för lite insprängt fett? Eller för kort tid i förhållande till storleken bara.

Men tack för tips Då tillagar jag med allt kvar. Det blir säkert gott!
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2016-11-13 18:17:33 följande:

Precis. Även om jag inte är en stjärna i köket så kände till och men jag till detta hur viktigt det är med att behålla fettet och även ben under tillagning av kött.

Jag är den som köper "marmorerad kött" (kött med fett kvar) i butiker. Må hända att jag är kass på att laga mat, men jag vet hur man skaffar in fina råvaror till kocken (kompisen när han kommer på besök).

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Klickerträna
    EnAnonumius skrev 2016-11-13 23:51:55 följande:
    Precis. Även om jag inte är en stjärna i köket så kände till och men jag till detta hur viktigt det är med att behålla fettet och även ben under tillagning av kött.

Jag är den som köper "marmorerad kött" (kött med fett kvar) i butiker. Må hända att jag är kass på att laga mat, men jag vet hur man skaffar in fina råvaror till kocken (kompisen när han kommer på besök).

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Jo, ben och svål har jag ju valt att behålla på de olika styckdelarna för att kunna få mer smak och valfrihet.
    Men jag vet inte om det är så gott att äta svålen på kokt fläsklägg? Det har jag nämligen varken ätit eller lagat förut. Men det låter inte gott. Man har väl bara med den i koket och tar bort den sen när man äter?
    Däremot på stek i ugn äter jag gärna knaprig svål. Men troligtvis inte kokt.
  • Carambolan

Åh, jag antar att det är jag som är konstig i det här fallet då. Jag älskar fläskkött som är salt och magert. Samma med julskinka, jag vill ha den så torr att skivorna trillar i bitar - feta och sladdriga skivor går bort =)

Oavsett om du kokar med eller utan svål så brukar den tas bort vid servering :) Som du säger... knaprig är gott, kokt ingen höjdare.

• Rymdmoln
    Carambolan skrev 2016-11-14 01:19:34 följande:

Åh, jag antar att det är jag som är konstig i det här fallet då. Jag älskar fläskkött som är salt och magert. Samma med julskinka, jag vill ha den så torr att skivorna trillar i bitar - feta och sladdriga skivor går bort =)

Oavsett om du kokar med eller utan svål så brukar den tas bort vid servering :) Som du säger... knaprig är gott, kokt ingen höjdare.

Jag är likadan! Gillar torrt kycklingkött också haha :p

Det enda kött jag gillar saftigt är en medium rare oxfilé.
Svar på tråden Vad kan jag laga på...?