• Heidiannette

Skiljas eller inte

Hej!

Är en trebarnsmamma som har livets svåraste beslut att ta, jag och min man (varit tillsammans i 20år) diskuterar separation. Jag vet inte vad jag skall göra, ena Dan vill jag försöka men sen kommer en känslokall man emot o jag tänker jag vill ha respekt och bli värdigt bemött.... kan du hjälpa mig, är beslutet om separation den rätta just nu? Hälsningar en vilsen själ. <3

• Svar på tråden Skiljas eller inte
  • Anonym (Tvillingmamma)
    Heidiannette skrev 2016-11-12 17:39:21 följande:

Hej!

Är en trebarnsmamma som har livets svåraste beslut att ta, jag och min man (varit tillsammans i 20år) diskuterar separation. Jag vet inte vad jag skall göra, ena Dan vill jag försöka men sen kommer en känslokall man emot o jag tänker jag vill ha respekt och bli värdigt bemött.... kan du hjälpa mig, är beslutet om separation den rätta just nu? Hälsningar en vilsen själ. <3

Familjerådgivning?
  • Anonym (Man)

Hej!

Kvinnor, ni är så jobbiga och bekräftelsesjuka.
  • Anonym (Man)

Med det sagt så tycker jag du ska stanna. Annars kan du bli homosexuell.

• Anonym (Tvillingmamma)
    Heidiannette skrev 2016-11-12 17:43:47 följande:

Vi har testat familjerådgivningnoch det hjälper inte då bara jag vill dit...

Hur ser din man på det ?

Vill han skiljas?

Varför vill han inte gå på familjerådgivning?
  • Heidiannette

Han både vill men ändå vill inte. Tycker att terapi är jobbigt och inte leder till nått

• Monchichier
    Heidiannette skrev 2016-11-12 17:49:11 följande:

Han både vill men ändå vill inte. Tycker att terapi är jobbigt och inte leder till nått

För att ett förhållande ska fungera så måste båda parter ge 100%. Det funkar ju inte om bara ena ska dra hela lasset. Vad säger egentligen mannen? Är han villig att arbeta på er relation?

Familjerådgivning är behöver ju inte vara terapi, utan ett sätt att få hjälpmedel och verktyg för att själva kunna arbeta på förhållandet på bästa sätt liksom.

Men när det kommer till kritan är det bara du som kan svara på om det är värt att fixa er relation, med allt vad det innebär, när du dessutom får extrajobb i att övertyga den andra parten att hoppet inte är helt ute.
  • Anonym (Mamma nu)

Hej!

När jag står inför svåra beslut ritar jag upp två cirklar på ett papper. I den ena cirkeln skriver jag GER mig energi,i den andra TAR energi. Sedan ritar jag en "solstråle" ut från cirkeln och skriver det första jag kan komma på tex min man ger mig för lite bekräftelse...sedan fortsätter jag att skriva fler "solstrålar"...så många som jag kan komma på. Gör samma med nästa cirkel. Sedan skriver jag" acceptera" och " kan förändra" längst ner. Går igenom alla solstrålar och ställer frågan - kan jag acceptera detta? Kan jag förändra detta? Detta brukar ge mig en ganska klar bild över situationen,kanske kan det hjälpa dig med...
Svar på tråden Skiljas eller inte