• Förvirrad och Rädd

KUB

Jag väntar mitt andra barn och är i vecka 6, Jag fyllde 35 i juli och diskuterande med min barnmorska om jag ska göra ett KUB prov. Hon sa att det inte behövdes men fick om jag ville. går att göra ca 10 mil från där jag bor.

Jag vill inte, men frågan är borde jag?

• Svar på tråden KUB
  • vadelma

Vi valde att inte göra det, men jag är yngre. Om det skulle visa sig vid ev. senare fosterdiagnostik att fostret inte är friskt, vad skulle ni göra då?

• vadelma
    vadelma skrev 2016-11-10 19:01:01 följande:

Vi valde att inte göra det, men jag är yngre. Om det skulle visa sig vid ev. senare fosterdiagnostik att fostret inte är friskt, vad skulle ni göra då?

Jag menar om ni får hög sannolikhet på KUB och sen gör tex NIPT.
  • Anonym (Anna)

Vi gjorde men jag är 40. Det var med blandade känslor. Fick dåliga värden och gjorde fvp som sen var ua. Mycket oro i onödan, å andra sidan kanske man hade oroat sig ändå. När testerna var klara var det iaf en stor lättnad och man kunde släppa de tankarna. Om jag var 35 och över så hade jag gjort det. För att kunna slappna av sen om det är ua, vilket det ju oftast är. Vet inte vad bmsk menade med "behövs". Klart det inte är obligatoriskt men det erbjuds till alla över 33 i mitt landsting.

• jooo

Jag gjorde de idag , är 28 år. Mitt landsting erbjuder nipt om man får hög sannolikhet. Hade nog tänkt till om.enbart fvp skulle göras. De gjorde de ganska självklart för mig, att ta reda så mycket medicinskt som de går om mitt barn. Om inte annat för att rustas om det avviker.

• Sweetiedarling
    Förvirrad och Rädd skrev 2016-11-10 18:55:51 följande:

Jag väntar mitt andra barn och är i vecka 6, Jag fyllde 35 i juli och diskuterande med min barnmorska om jag ska göra ett KUB prov. Hon sa att det inte behövdes men fick om jag ville. går att göra ca 10 mil från där jag bor.

Jag vill inte, men frågan är borde jag?

Hej! Hur menar du att du "borde"? All fosterdiagnostik är ju helt frivillig. Om du vill veta ifall fostret har tex kromosomavvikelser, så gör fosterdiagnostik, annars inte! Vissa vill veta för att kunna vara förberedda, vissa vill veta för att kunna ha valet att avbryta och vissa vill inte alls veta. Det är ju bara du/ni som kan bestämma hur du/ni vill ha det! Lycka till!!
Svar på tråden KUB