• hipsterpappan

Blir Donald Trump en bra president?

Visst blev det en rejäl knall men nu är det som det är på gott och ont. Så tror någon att han blir en bra president eller i värsta fall ett hot både mot både världsfreden och vårat klimat efter sina hotfulla uttalanden under valrörelsen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Blir Donald Trump en bra president?
  • Wolt

Han blir nog väldigt tuff mot vissa delar av befolkningen. Men USA skulle behöva rensa i sin korruption.

Sverige skulle behöva rensa i sin korruption ännu mer. Sverige tillhör världens mest korrupta länder.

• Stårschan
    Wolt skrev 2016-11-09 10:21:12 följande:

Han blir nog väldigt tuff mot vissa delar av befolkningen. Men USA skulle behöva rensa i sin korruption.

Sverige skulle behöva rensa i sin korruption ännu mer. Sverige tillhör världens mest korrupta länder.

Håller med om att USA skulle behöva rensa bort korruptionen, samt göra om röstningssystemet och införa demokrati. Just därför är det extra synd och farligt att de nu fått en mobbare som bildligt talat (hoppas jag!) är beredd att gå över lik för att få det han vill som president.

• Themis
    Wolt skrev 2016-11-09 10:21:12 följande:

Du har en ovanlig åsikt där med tanke på att Transparency International placerar Sverige 3-4 plats som världens minst korrupta land. Det finns även en studie som visar stark korrelation mellan deras korruptionsindex och två andra faktorer som används för att skatta graden av korruption- svart marknad och överdrivet mycket regleringar.

Så vilka fakta stöder du din åsikt på?
    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Politruck
    Stårschan skrev 2016-11-09 10:30:54 följande:
    Håller med om att USA skulle behöva rensa bort korruptionen, samt göra om röstningssystemet och införa demokrati. Just därför är det extra synd och farligt att de nu fått en mobbare som bildligt talat (hoppas jag!) är beredd att gå över lik för att få det han vill som president.
    Du är hjärntvättad.

Hillary Clinton är MYCKET farligare än Donald Trump.

USA:s folk kan alldeles nyss ha räddat oss från ett tredje världskrig.
  • Carambolan

"Vet inte" är mitt svar. Jag tycker att han under valrörelsen har framstått som lynnig och oberäknelig, unken människosyn, konspirationsteoretisk (tänker tex på hans ambition att lämna klimatavtalet och satsa på fossila bränslen) och väldigt demagog i sin framtoning. Inte kvaliteter jag ser hos en bra president direkt. Samtidigt är presidentkampanjer alltid tunga PR-maskinerier så jag har fortfarande visst hopp om att vi kommer att se ett annorlunda och mer sansat ledarskap framöver.

• Tecum
    Stårschan skrev 2016-11-09 10:30:54 följande:

Klarsynt! USA påminner mest om en bananrepublik i tredje världen, med ett valsystem från stenåldern och där en miljardär kan köpa sig en diktatorspost och avskaffa demokratin. Det finns ett fåtal bildade och sansade personer i de utvecklade delarna längs kusten medan resten av befolkningen är naiva och lättlurade och knappast kan tugga tuggummi och gå på samma gång. 
  • Krixx
    Themis skrev 2016-11-09 16:10:42 följande:
    Du har en ovanlig åsikt där med tanke på att Transparency International placerar Sverige 3-4 plats som världens minst korrupta land. Det finns även en studie som visar stark korrelation mellan deras korruptionsindex och två andra faktorer som används för att skatta graden av korruption- svart marknad och överdrivet mycket regleringar.

Så vilka fakta stöder du din åsikt på?
    Du tror att trollsvansen som snackar skit om Sverige bryr sig om fakta?
  • K Markatta
    Konsthasse skrev 2016-11-10 11:07:51 följande:
    Jag funderar på hur detta kommer att påverka dollarn. Efter brexit såg vi ju att pundet rasade totalt, men det återhämtade sig ju. Kommer det vara läge att boka in en USA-semester tro? Cool

xn--lnesajten-52a.se/det-brittiska-pundet-ar-.../
    Blir nog amerikanerna som får åka hit:

• Stjärnfall76

Hoppas han sprider lite högervindar till Europa. Och lite vindar av att tala klarspråk och inte linda in sanningar i politisk korrekthet,

I övrigt tror jag det blir ganska bra.

• Themis
    Krixx skrev 2016-11-10 10:39:51 följande:
    Du tror att trollsvansen som snackar skit om Sverige bryr sig om fakta?
    Jag är bara intresserad av var folk tar sin information ifrån och ibland är det ju så att de trots allt är bildbara. Man får leva på hoppet.
  • Konservativ

Jag hoppas och tror att han blir en bra president.

Men i själva verket går det inte att veta. Och det gäller alla som får ett sånt jobb. Det går inte att veta på förhand.

Om svensk korruption: den syns inte i internationella undersökningar för den är utformad lite annorlunda än andra länder.

Svar på tråden Blir Donald Trump en bra president?