• EmberEyes

Akut fråga ang hemskickad och återinkallad till jobb

Hej!
    Är det någon som vet vad som gäller när en arbetsplats blir nedstängd för akutsanering och alla anställda blir hemskickade, kan arbetsgivaren återinkalla oss någon timme senare igen?
    Vilka lagar gäller? Kollektivavtalet täcker inte denna frågan.

• Svar på tråden Akut fråga ang hemskickad och återinkallad till jobb
  • Lena

Klart ni kan bli återkallade direkt ni får ju län hela tiden.

• Lena

Kontakta facket de kan hjälpa dig med sånt

Får ni betald arbetstid, som ni borde, är det självklart de kan kalla in er igen.

• Kjell2
    EmberEyes skrev 2016-11-09 04:41:32 följande:

Hej!

Är det någon som vet vad som gäller när en arbetsplats blir nedstängd för akutsanering och alla anställda blir hemskickade, kan arbetsgivaren återinkalla oss någon timme senare igen?

Vilka lagar gäller? Kollektivavtalet täcker inte denna frågan.

MBL
  • Holma
    EmberEyes skrev 2016-11-09 07:27:15 följande:

Jag vill veta vilken lagtext jag ska läsa för att få veta vad som gäller.

Varför ska du ha en lagtext när det är så självklart det kan bli
  • EmberEyes
    Holma skrev 2016-11-09 16:17:21 följande:
    Varför ska du ha en lagtext när det är så självklart det kan bli
    På vilket sätt påverkar dina åsikter befintliga lagstadgar?
  • Holma
    EmberEyes skrev 2016-11-09 16:56:57 följande:
    På vilket sätt påverkar dina åsikter befintliga lagstadgar?
    Det var ju inget svar på min fråga . Läs kollektivavtalet
  • EmberEyes
    Holma skrev 2016-11-09 18:45:18 följande:
    Det var ju inget svar på min fråga . Läs kollektivavtalet
    Om du läser min trådstart så är det klart angivet att kollektivavtalet inte täcker denna situationen.
    För att svara på din fråga: Det intressanta ligger i vad lagen säger, då det är lagen som är gällande, inte mitt (eller ditt) personliga tyckande.
  • Grande Rock
    EmberEyes skrev 2016-11-09 18:59:51 följande:
    Om du läser min trådstart så är det klart angivet att kollektivavtalet inte täcker denna situationen.
    För att svara på din fråga: Det intressanta ligger i vad lagen säger, då det är lagen som är gällande, inte mitt (eller ditt) personliga tyckande.
    Lagen säger att "Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet" är det inte finare definierat i ollektivavtalet så är det så det gäller.
    Att tro är att inte veta
  • Holma
    EmberEyes skrev 2016-11-09 18:59:51 följande:
    Fast det framgår väldigt tydligt att det är arbetsgivaren som fördelar arbetet i avtalet , mer behöver det inte stå
Svar på tråden Akut fråga ang hemskickad och återinkallad till jobb